ההשפעה של עליה במשקל על כאבי ברכיים (Arthritis Care Res)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי מטופלים העולים במשקל גופם מצויים בסיכון מוגבר לסבול גם מכאבי ברכיים, בהשוואה לאלו היורדים במשקל או שומרים על משקל גוף יציב. עם זאת, עם ירידה במשקל חל שיפור מתון בלבד בכאבי הברכיים.

לדברי החוקרים, מניעת עליה במשקל, כמעט ללא תלות במשקל הבסיסי, הינה המפתח למניעת בעיות ברכיים. במסגרת המחקר הם גייסו 250 משתתפים בגילאי 25-60 שנים, ללא היסטוריה של ניתוחי ברכיים, פציעה או מחלה של מפרק הברך. למעלה מ-75% היו נשים ורבים סבלו מהשמנה.

כאשר החוקרים בדקו את המשתתפים שנתיים לאחר התחלת המחקר, כחמישית פרשו מהמחקר. מבין 196 המשתתפים שנותרו זמינים, למעלה ממחצית שמרו על משקל גופם, 14% עלו במשקלם (7 ק”ג, בממוצע) ו-30% ירדו במשקלם.

עבור כל קילוגרם נוסף, מדדי הכאב עלו ב-1.9 נקודות בסולם של 500 נקודות. נוקשות החמירה ב-1.4 נקודות (בסולם של 200 נקודות) והתפקוד ב-6.1 נקודות (בסולם של 1,700 נקודות).

החוקרים כותבים כי ייתכן ומדובר בשינוי קטן, אך עשוי להיות משמעותי ואחראי להבדל בין תסמינים הפוגעים באיכות החיים ובין תסמינים שניתן להתגבר עליהם.

הקשר בין עליה במשקל הגוף היה בולט ביותר בשמנים, עם עליה של 59 נקודות בכאב כאשר עלו במשקלם, בהשוואה לעליה של 6.4 נקודות בלבד באלו שלא סבלו מהשמנת-יתר.

במשתתפים שירדו במשקלם במהלך המחקר חל שיפור מסוים בכאבי הברכיים (22.4 נקודות, בממוצע). עם זאת, ירידה במשקל הובילה לשיפור קטן בלבד בתפקוד בשמנים (9.8 נקודות).

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים הציעו כי ירידה במשקל עשויה להביא לשיפור בבעיות ברכיים. להערכתם, לאור ממצאי המחקר הנוכחי, ייתכן כי נדרשת ירידה גדולה בכדי לזהות תועלת. בשורה התחתונה, ממצאי המחקר מעידים על תועלת רבה למניעת עליה במשקל מלכתחילה, וכן תועלת מסוימת בהפחתת משקל בחולים הסובלים מבעיות ברכיים.

Arthritis Care Res, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה