האם טיפולי IVF בנשים צעירות מעלים את הסיכון לסרטן שד? (Fertil Steril)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Fertility and Sterility עולה כי נשים לאחר טיפולי IVF (In Vitro Fertilization) בגיל צעיר מצויות בסיכון מוגבר להתפתחות ממאירות של השד, בהשוואה לנשים שלא עברו את ההפריה החוץ-גופית. עם זאת, לא ניתן לקבוע על סמך הממצאים אם טיפולי IVF תורמים להתפתחות הממאירות, או אם קיים גורם אחר האחראי לקשר שתואר.

החוקרים מסבירים כי להערכתם אין עליה גדולה בסיכון שתעורר בהלה. הם מוסיפים כי הממצאים כן הדגימו קשר בין השניים ולכן על רופאים לזכור אפשרות זאת.

מדגם המחקר כלל כ-21,000 נשים בגילאי 20-40 שנים, שעברו טיפולי פוריות בין השנים 1983-2002. החוקרים הצליחו גם לאסוף נתוני מעקב אחר הנשים במשך כ-16 שנים, במטרה לבחון אם פיתחו ממאירות של השד.

כאשר הם בחנו את הנתונים אודות כל הנשים ביחד, החוקרים לא הדגימו קשר בין טיפולי IVF ובין ממאירות של השד. כ-1.7% מבין 13,644 הנשים שטופלו בתרופות פוריות בלבד, ללא IVF, אובחנו בסופו של דבר עם ממאירות של השד עד לתום תקופת המחקר. מספרים אלו עלו ל-2% בנשים שקיבלו תרופות פוריות ועברו טיפולי IVF הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית.

עם זאת, הממצאים השתנו כאשר החוקרים סיווגו את הנשים לשתי קבוצות גיל שונות. בנשים שהחלו בטיפולי פוריות סביב גיל 24 לחייהן והמשיכו לקבלת טיפולי IVF נרשמה עליה של 56% בסיכוי להתפתחות ממאירות של השד, בהשוואה לנשים באותה קבוצת גיל שקיבלו רק טיפולי פוריות, ללא IVF.

החוקרים לא תיארו סיכון מוגבר בנשים שהחלו בטיפולי פוריות כאשר היו בשנות הארבעים לחייהם, ללא קשר אם נדרשו לטיפולי IVF או לאו.

החוקרים מציינים כי הסיבה הסבירה ביותר לסיכון המוגבר שתואר בנשים צעירות הינה ככל הנראה חשיפה לרמות גבוהות של אסטרוגנים בדם במהלך מחזורי טיפולי IVF. התפתחות ממאירות של השד קשורה בחשיפה לאסטרוגנים, וככל שהחשיפה ממושכת יותר כך הסיכון גדול יותר.

הסבר נוסף הינו כי נשים צעירות לאחר טיפולי IVF שונות באופן מסוים מנשים שקיבלו טיפולי פוריות אחרים בלבד.

החוקרים מדגישים כי מדובר בהשערות בלבד וכי הנתונים לא כללו מידע אודות הגורמים להפרעות הפוריות בנשים. כמו כן, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Fertil Steril, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה