ההשפעה של איזון רמות הסוכר בדם על התפקוד הקוגניטיבי בחולי סוכרת (Arch Neurol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Neurology עולה כי איזון ירוד של רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת עשוי לתרום להחמרה בתפקוד הקוגניטיבי והידרדרות משמעותית יותר עם הזמן.

לדברי החוקרים, מחקרים רבים קשר בין סוכרת ובין ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, עם קשר בולט יותר במבוגרים מעבר לגיל שישים. עם זאת, מרבית המחקרים הללו היו מחקרי מקרה-ביקורת או פרוספקטיביים בהם שכיחות סוכרת נקבעה רק בתחילת המחקר. כעת ביקשו החוקרים לקבוע אם סוכרת מעל את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית ולבחון אם איזון רמות הסוכר בדם משפיע על התפקוד הקוגניטיבי.

לשם כך, הם התבססו על נתונים ממחקר ABC (Health, Aging and Body Composition), מחקר פרוספקטיבי שהחל בשנת 1997 וכלל מבוגרים בגילאי 70-79 שנים מהקהילה. סך כולל של 3069 קשישים, בגיל ממוצע של 74.2 שנים, נכללו בסקירה. בתחילת המחקר ולאורך עשר השנים הבאות, המשתתפים השלימו את מבחני 3MS (Modified Mini-Mental State Examination) ו-DSST (Digital Symbol Substitution Test).

החוקרים קבעו את מצב הסוכרת בתחילת המחקר ושוב במהלך ביקורי מעקב. רמות HbA1c נמדדו בשנה הראשונה, לאחר 4, 6 ו-10 שנים.

בתחילת המחקר, 23.4% מהמשתתפים סבלו מסוכרת; בקרב השאר, 159 פיתחו סוכרת במהלך תקופת המעקב. במשתתפים עם סוכרת מדדי MMSE ו-DSST היו נמוכים יותר בהשוואה לאלו ללא סוכרת. בנוסף, הערכת השינוי במדדי התפקוד הקוגניטיבי הדגימה קשר דומה בין תפקוד קוגניטיבי ובין רמות HbA1c.

יתרה מזאת, בקרב משתתפים עם סוכרת מתחילת המחקר, רמות HbA1c לוו במדדים קוגניטיביים נמוכים יותר משמעותית (p=0.04).

החוקרים מציינים כי עדיין לא ברור המנגנון האחראי לקשר בין סוכרת ובין התפקוד הקוגניטיבי בקשישים, אך ייתכן כי היפרגליקמיה תורמת להפרעה הקוגניטיבית דרך מספר מנגנונים שונים. הם מוסיפים כי יש לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון אם בדיקות סקר טובות יותר ואיזון סוכרת טוב יותר יסייעו במניעת התפתחות דמנציה.

Arch Neurol. Published online June 18, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה