הערכת תוצאות טיפול מבוסס אינטרנט בגורמי סיכון למחלות כלי דם (BMJ)

בכתב העת BMJ פורסמו תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי לתכנית טיפול מבוססת-אינטרנט, בניהול אחיות, מעבר לטיפול הסטנדרטי כנגד גורמי סיכון למחלות כלי דם, השפעה קטנה על הפחתת הסיכון למחלות כלי דם והפחתת חלק מגורמי הסיכון הוסקולאריים בחולים עם מחלות כלי דם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם גישה מבוססת-אינטרנט, בראשות אחיות, להפחתת גורמי סיכון למחלות כלי דם, בנוסף לטיפול המקובל בחולים אלו, הינה יעילה יותר מטיפול סטנדרטי בלבד בהפחתת גורמי סיכון למחלות כלי דם בחולים עם ביטויים קליניים של מחלות וסקולאריות.

לשם כך, החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי, אקראי-מבוקר, שכלל 330 חולים עם ביטויים קליניים של טרשת עורקים בעורקים הכליליים, בעורקי המוח או בעורקים ההיקפיים, עם לפחות שני גורמי סיכון הניתנים לטיפול, שלא עמדו ביעדים שהוגדרו.

גישת הטיפול התבססה על אתר אינטרנט מותאם אישית עם סיכום גורמי הסיכון והמצב הנוכחי של כל חולה, כולל תקשורת באמצעות דואר-אלקטרוני אל מול אחות. ההתערבות נערכה במשך 12 חודשים ושילבה תמיכת טיפול עצמי, ניטור איזון המחלה וטיפול תרופתי.

היעד העיקרי היה השינוי היחסי במדד הסיכון למחלות לב לפי פרמינגהם, לאחר שנה אחת. יעדי סיום משניים כללו את השינוי האבסולוטיים בדרגות גורמי הסיכון וההבדלים בין הקבוצות בשינוי בשיעור החולים שעמדו ביעדי הטיפול בכל גורם סיכון.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 59.9 שנים, ומרביתם (246) היו גברים. לאחר שנה אחת, השינוי היחסי במדד פרמינגהם למחלות לב עמד בהשוואת קבוצת ההתערבות אל מול קבוצת הביקורת עמד על 14%- . בתחילת המחקר, המדד היה גבוה יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי (16.1 לעומת 14.0), לכן הממצאים תוקננו למשתנים נפרדים של המדד ולמדד שתועד בתחילת המחקר. מכאן עלה שינוי יחסי של 12%- במדד פרמינגהם להערכת הסיכון למחלות לב בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, לאחר תקנון למשתנים נפרדים של המדד, ושינוי של 8%- לאחר תקנון למדד הבסיסי.

מבין גורמי הסיכון האינדיבידואליים, תועד הבדל בין הקבוצות ברמות LDL (0.3- מילימול לליטר) ועישון (7.7%-). החוקרים זיהו מגמת שיפור בחלק מגורמי הסיכון  (מדד מסת גוף, טריגליצרידים, לחץ דם סיסטולי, תפקוד כלייתי), אך תוארה גם מגמת החמרה (ריכוז סוכר בדם, אלבומינוריה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מממצאי המחקר עולה כי לגישת טיפול מבוסס-אינטרנט לא הייתה השפעה גדולה על הפחתת הסיכון למחלות כלי דם, עם השפעה קלה על חלק מגורמי הסיכון בחולים עם מחלות וסקולאריות.

BMJ 2012;344:e3750

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה