חוקרי הדסה מדווחים כי פיתחו לראשונה שורות חדשות של תאי גזע עובריים אנושיים ממרכיבים אנושיים בלבד

התאים מתאימים להשתלה חוקרי הדסה הפיקו שורות חדשות של תאי גזע עובריים אנושיים בתנאים שמתאימים לשימוש בהשתלה לצורך ריפוי אנושי. זו הפעם הראשונה שתאי גזע עובריים אנושיים הופקו ללא שימוש במרכיבים מבעלי חיים ובתנאים מבוקרים המתאימים לשימוש בהשתלות (מעבדת GMP היחידה מסוגה בבתי חולים בישראל). תהליך המחקר נמשך לאורך שנים רבות של פיתוח מערכת תרבית תאים ייחודית המכילה מרכיבים ממקור אנושי או מייצור של הנדסה גנטית. המחקר המלא התפרסם בכתב העת המדעי PLoS ONE.

תאי גזע עובריים אנושיים יכולים להתמיין ולהבשיל לכל תא בגוף האדם ויכולים לכן לשמש כמקור אינסופי של תאים לצרכי השתלה במחלות ניווניות קשות כגון סכרת, אי-ספיקת לב ופרקינסון.

מרבית השורות של תאי גזע עובריים שהופקו עד כה ברחבי העולם מתאימות למחקר מדעי בסיסי ואינן אידיאליות לשימוש בהשתלה בחולים.

שורות תאי הגזע החדשות הופקו מעוברי הפריית מבחנה ביום ה-6 להתפתחותם אשר נתרמו על ידי זוגות שסיימו את בניית המשפחה, בכפוף לאישורים אתיים של משרד הבריאות בישראל. ראשות הבריאות האמריקאית (NIH) בחנה את ההליכים האתיים שהיו קשורים בתרומת העוברים למחקר ובהפקת תאי הגזע ומצא אותם ראויים. לאור זאת, אישר ה-NIH שימוש בשורות תאי הגזע החדשות לחוקרים בארה”ב שמחקרם ממומן על ידי כספי הממשל.

פרופ’ בנימין ראובינוף, מנהל מחלקת נשים ויולדות והמרכז לחקר תאי גזע עובריים אנושיים בבית החולים הדסה עין כרם אשר עומד בראש צוות המחקר, מציין כי: “תאי הגזע העובריים החדשים שהופקו הינם בעלי חשיבות רבה, מאחר ויוכלו לשמש חוקרים ברחבי העולם כחומר מוצא לפיתוח תאים אנושיים בשלים יותר להשתלה במגוון רחב של מחלות.”

שורות התאים נמסרו כבר לשתי חברות ישראליות, סל קיור ניורוסיינסס בע”מ (Cell Cure Neurosciences Ltd.), המשתמשת בתאים כבסיס לפיתוח טיפול במחלת ניוון של הרשתית של הגיל המתקדם (AMD), וקדימהסטם בע”מ (Kadimastem Ltd.), המשתמשת בתאים כבסיס להשתלה במחלת הסכרת. הדסית, חברת הבת של הדסה ליישום טכנולוגי מסחרה את הטכנולוגיה ע”י מתן רישיונות לשתי החברות, והיא ממשיכה ללוות אותן בתהליך היישומי.

עבודת המחקר בוצעה בחלקה במסגרת קונסורטיום “בראשית” של חברות ומוסדות אקדמיים, אשר הוקם ומומן על ידי משרד המסחר והתעשייה במטרה לקדם את הטיפול של השתלת תאי גזע.

נמסר על ידי אתי דביר, דוברת, דוברת בית החולים

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה