למדיטציה השפעות חיוביות על מבנה המוח (Proc Natl Acad Sci)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) עולה כי מדיטציה מסוג IBMT (Integrative Body-Mind Training) עשויה להוביל לשינויים חיוביים במבנה החומר הלבן במוח. החוקרים מצאו כי במתנדבים בריאים שהקפידו על תרגול IBMT במהלך ארבעה שבועות חל שיפור משמעותי במצב הרוח.

החוקרים מציינים כי השינויים במצב הרוח עלו בקנה אחד עם שיפור בצפיפות האקסונים ופיזור המייאלין באזור הסינגולייט הקדמי במוח, אזור הקשור בבקרה-עצמית. מחקר קודם קשר בין חסרים באזור זה ובין הפרעות קשב, דיכאון, סכיזופרניה, דמנציה והתמכרות.

החוקרים פרסמו מחקר קודם בנושא בשנת 2007 ובו מצאו כי בסטודנטים במכללות בסין שהקפידו על תרגול IBMT במהלך חמישה ימים לפני בחינה נרשמו רמות נמוכות של חרדה, דיכאון ועייפות, בהשוואה לסטודנטים שזכו לטיפולי הרפיה. שנתיים מאוחר יותר, החוקרים מצאו כי במשתתפים שהקפידו על תרגול IBMT במהלך חמישה ימים חלה עליה בזרימת הדם לאזור הסינגולייט הקדמי הימני. בנבדקים אלו קצב הלב והנשימה היו איטיים יותר.

בשנת 2010, החוקרים דיווחו על שינויים מבניים חיוביים בקשרים במוח, שעמדו בקורלציה עם הבקרה ההתנהגותית באלו שלקחו חלק בתרגילי מדיטציה. במחקר זה, נכללו 45 מתנדבים בריאים שלמדו במכללות.

בסקירה החדשה, החוקרים בחנו את הנתונים מהמחקר משנת 2010 וכן ממחקר נוסף שכלל 68 סטודנטים באוניברסיטה בסין. כל המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת IBMT או תרגילי הרפיה.

בדיקות DTI (Diffusion Tensor Imaging) שימש לזיהוי סיבי חומר לבן. השלמות של מבנה הסיבים נמדדה באמצעות FA (Fractional Anisotropy).

באופן כללי, ערכי FA גבוהים יותר נקשרו עם תפקוד טוב יותר ואילו ערכים נמוכים יותר זוהו עם גיל מתקדם וכן בנוכחות הפרעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. שינויים ב-FDA נבעו מגורמים שונים, כולל שינויים בצפיפות האקסונים או בייצור מייאלין. לכן, החוקרים התבססו על מדדי RD (Radial Diffusivity) ו-AD (Axial Diffusivity), כאשר ירידה בערכי RD העידה על שיפור במייאלין ואילו ירידה בערכי AD העידה על מנגנון אחר, דוגמת צפיפות אקסונים.

מהתוצאות עולה כי חל שיפור במצב הרוח כבר שבועיים לאחר התחלת IBMT. השיפור כלל ירידה משמעותית בכעס-עוינות, דיכאון, עייפות, בלבול-עצבות וכלל הפרעות במצב הרוח. לא תוארו שינויים משמעותיים במצב הרוח בקבוצת הביקורת. לאחר שבועיים נרשמה ירידה משמעותית במדדי AD. עם זאת, לא חל שינוי משמעותי במדדי RD או בערכי FA.

לאחר ארבעה שבועות תרגול IBMT, נרשמה עליה בערכי FA במספר אזורים במוח (מנגד, לא חל שינוי משמעותי בקבוצת תרגילי הרפיה). באותה עת חלה ירידה בערכי RD ו-AD בקבוצת ההתערבות, עדות לשיפור בצפיפות האקסונים ופיזור המייאלין. שינויים אלו זוהו בקורטקס הסינגולייט הקדמי.

מהממצאים עולה כי IBMT לווה בשיפור במבנה החומר הלבן עם עלייה בפיזור המייאלין וכן שינויים נוספים באקסונים. החוקרים מאמינים כי שינויים אלו משקפים את זמן התרגול, והממצאים מעידים על פלסטיות עצבית בעקבות התרגול. הם מקווים כי צורת מדיטציה זו תימצא יעילה בטיפול בהתמכרויות מסוימות.

Proc Natl Acad Sci. Published online June 11, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה