עלות תועלת השוואתית והעדפות מטופלים בין Liraglutide (ויקטוזה) exenatide (ביאטה) וחוסמי DPP4 (מתוך ADA 2012)

מאת בעז גנזבורג, עורך מדור מינהל רפואי

ע”פ מחקר שהוצג לאחרונה ב-ADA 2012 המבוסס על נתונים מהפרקטיקה היום יומית באנגליה,  ל-Liraglutide (ויקטוזה) יעילות כלכלית/רפואית עדיפה על exenatide (ביאטה) ועל חוסמי DPP4 מחד, ומאידך נראה שלויקטוזה פרופיל המועדף על ידי מרבית המטופלים באינטקרטינים ע”פ התרופות האחרות בקבוצה.

כאמור, החוקרים ביקשו להעריך את העדפות המטופלים ואת ההשלכות הקליניות והכלכליות של שימוש רוטיני של ויקטוזה, ביאטה וחוסמי DPP4 במסגרת הטיפול בקהילה באנגליה בהתאם להנחיות השימוש באינטקרטינים.

נאספו נתונים רבים על משתמשי התרופות ממשפחת האינקרטינים כולל פרמטרים כמו HbA1c , משקל, תופעות לוואי והפסקות טיפול. נעשה מעקב גם על מטופלים שנחשבו כמתאימים לקבלת טיפול באינקרטינים לצורך בדיקת העדפות.

בהתבסס על הטיפולים שנבחנו, ומשוואות הערכת סיכון של  UKPDS 68 נעשתה הערכה לתוצאות קליניות באופק של 20 שנה, שעל פיה בוצע תחשיב עלות/תועלת עבור הטיפול בויקטוזה, ביאטה וחוסמי DPP4 . נעשה שימוש בעלויות הרכישה של התרופות (ב-DPP4 לפי התרופה הנפוצה ביותר באנגליה, ה-sitagliptin – ג’נוביה).

הופקו הנתונים והחישובים עבור 1,114 המשתתפים במחקר בהתאם.

נמצא ירידה גדולה יותר ב- HbA1c  בויקטוזה (1.23% +  0.14 ) לעומת ביאטה (0.79% + 0.19 ) וחוסמי DPP4 (ירידה של 0.72% + 0.23 ). 

מבחינת שינויים במשקל, בויקטוזה הייתה ירידה של 3.9 ק”ג (+ 5.7 ), בביאטה 2.9 ק”ג (+ 5.8) וב-DPP4 ירידה של 0.8 ק”ג (+ 3.1) .

יותר מטופלים בחרו בתרופה עם פרופיל של ויקטוזה מאשר לתרופה עם פרופיל של ג’נוביה (62.5% לעומת 37.5%, באופן מובהק p<0.05) .

בהתבסס על התצפיות הללו נעשה חישוב של השינוי הצפוי בתוחלת החיים בקרב המטופלים של כל תרופה בהשוואה למצבם הבסיסי בתחילת המחקר (כלומר השפעת השינוי בהמוגלובין המסוכר , המשקל וכד’ על תוחלת החיים) . נמצא שעבור מטופלי ויקטוזה צפוי גידול של 0.12 שנים בתוחלת החיים, בביאטה 0.08 וב-DPP4 גידול של 0.07 שנים בלבד.

יחס תוספת העלות לתוספת שנת חיים מתואמת איכות חיים (QALY) בכל תרופה (שוב בהשוואה למצב המטופלים בתחילת המחקר) שהתקבל עבור שלושת החלופות היה : 16,505 פאונד לויקטוזה, 16,648 פאונד לביאטה ו-20,661 פאונד לחוסם DPP4 . (יש להעיר שככל שהערך של עלות/QALY נמוך יותר התוצאה מעידה על עלות/תועלת טובה יותר, שכן פירוש היחס הוא ההשקעה הכספית הנדרשת בכדי להשיג רווח או תוספת של שנת חיים מתוקננת איכות חיים אחת.)

מסקנת החוקרים היא שעל בסיס יישום ההמלצות הקליניות באנגליה באשר לשימוש באינקרטינים, הטיפול בויקטוזה מדגים יחס עלות/תועלת מועדף על החלופות של ביאטה או חוסם DPP4 מחד, ומאידך, נראה שהפרופיל של תרופה כמו ויקטוזה הוא הפרופיל המועדף על מרבית המטופלים בהשוואה לאינקרטינים האחרים.

Marc Evans, UK, ADA 0612  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה