עדשות מגע המשפרות ניגודיות מפחיתות את הסיכון לנפילות בחולי טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS ו-CMSC)

ממחקר פיילוט חדש בחולים עם טרשת נפוצה עם חדות ראיה ירודה עולה קורלציה בין פרופיל FAP (Functional Ambulation Profile) ירוד ובין עליה בסיכון לנפילות, עם הפחתת הסיכון לנפילות בעקבות הרכבת עדשות המשפרות ניגודיות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את השימוש בעדשות מגע בצבע צהוב בתקווה לשפר את חדות הראייה בסביבה עם ניגודיות ירודה, במטרה לאפשר לזהות טוב יותר מכשולים ולהפחית את הסיכון לנפילות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חדות הראיה לניגודיות פגומה בחולים עם טרשת נפוצה וקשורה בהידקקות סיבי עצב הראייה. חסרים מחקרים להערכת ההשלכות התפקודיות של הפגיעה בתפקודי הראייה על התפקוד המוטורי, בפרט במצבי תאורה חלשה.

במחקר הנוכחי השוו החוקרים בין 22 חולים עם טרשת נפוצה אל מול 22 ביקורות תואמות בגיל, במטרה לקבוע את ההשפעות של פגם בחדות ראיה לניגודיות על היציבה במצבים של אור בהיר ואור עמום. הבדיקות כללו את מדד EDSS (Expanded Disability Status Scale), לוח קיר SLOAN עם הדמיות שנצפו ברזולוציה של 100%, 2.5% ו-1.2%, בדיקת OCT (Optical Coherence Tomography) והערכה כמותית אקראית של היציבה (GAITRite).

בדיקת OCT שימשה להערכת הטופוגרפיה ועובי סיבי העצב האופטי, להם תפקיד חשוב בחולי טרשת נפוצה. בחולים עם טרשת נפוצה במחקר נמצא כי עצב הראייה היה דק יותר בהשוואה לביקורות תואמות בגיל, ממצא שעמד בקורלציה שלילית עם התוצאות לפי גיליון SLOAN.

החולים התבקשו ללכת למרחק של 22 רגל על שטיח מצופה בגלאים שתיעדו מגוון מדדים, כולל זמן ניידות, מהירות ולחץ בכף רגל ימין ושמאל. סך הכול נערכו שמונה בדיקות הליכה באור חלש וחזק. הבדיקות נערכו עם ובלי מכשולים (קונוסים רכים שניתן להפיל בקלות ללא פציעת הנבדק). עם ממצאים אלו חישבו החוקרים את מדד FAP, וזיהו קורלציה בולטת בין מדד FAP נמוך ובין סיכון מוגבר לנפילות.

בחולי טרשת נפוצה קיימת קורלציה בין מדד פעילות המחלה (EDSS) ובין מדדי FAP. באלו עם מדד EDSS של 4 ומעלה התוצאות היו גרועות יותר משמעותית, בהשוואה לאלו עם מדד של פחות מ-4.

בניסיון לשפר את תפקוד הניידות, נערכו בדיקות חוזרות כאשר החולים הרכיבו עדשות החוסמות את הצבע הכחול. החוקרים מצאו כי עדשות מגע צהובות, החוסמות את הצבע הכחול, המשפרות את הניגודיות, הביאו לשיפור במדדי FAP בחולים עם טרשת נפוצה בתאורה עמומה, עם שיפור משמעותי בבדיקות להערכת הליכה עם מכשולים.

4th Cooperative Meeting of the Consortium of Multiple Sclerosis Centers (CMSC) and the Americas Committee for Treatment and Research In Multiple Sclerosis (ACTRIMS).

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה