סקירה חדשה להערכת טיפולי רפואה משלימה ואלטרנטיבית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatology)

הסקירה הסיסטמית העדכנית של מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת טיפולי רפואה משלימה ואלטרנטיבית לחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) אינה מספקת תמיכה רבה לשימוש בטיפולים הנפוצים ביותר בשירותי רפואה משלימה ואלטרנטיבית להפחתת דלקת או כאב בחולים אלו. ממצאי הסקירה פורסמו בכתב העת Rheumatology.

החוקרים מדגישים כי הממצא העיקרי של הסקירה היה העדר עדות טובה לתועלת של כל הטיפולים שנבחנו בסקירה.

החוקרים זיהו 11 מחקרים אקראיים ומבוקרים שכללו שבעה טיפולים: אקופונקטורה (4 מחקרים), מדיטציה (2 מחקרים), אימון אוטוגני (מחקר אחד), הילינג (מחקר אחד), הרפיית שרירים פרוגרסיבית (מחקר אחד), מגנט סטטי (מחקר אחד) וטאי צ’י (מחקר אחד). המחקרים היו מחקרים אקראיים ומבוקרים, בשפה האנגלית, בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שכללו טיפול משלים שלא ניתן דרך הפה או מקומית; ההשוואה הייתה אל מול טיפול דמה או כל טיפול מוכח אחר, או עם ביקורות ברשימת המתנה או תחת טיפול סטנדרטי.

באשר לאקופונקטורה, החוקרים מדווחים כי שלושה מחקרים השוו בין אקופונקטורה ובין טיפול דמה ודיווחו על הבדל מובהק סטטיסטית בהקלה על הכאב בין הקבוצות, אך אחד מהשניים דיווח על שיפור בהערכה הכוללת של החולים. למעט ירידה בהערכה הכוללת של הרופא של הטיפול ופעילות המחלה עליה דווח במחקר אחד, לא תוארה עדיפות אחרת לאקופונקטורה.

החוקרים מדווחים כי אף אחד מהטיפולים האחרים לא נמצא עדיף על פני הטיפולים המקבילים בכל הנוגע להקלה על הכאב.

מרבית המחקר היו קטנים ולכן לא סביר כי ניתן היה לזהות הבדלים קטנים בין קבוצות המחקר. החוקרים מציינים כי חלק קטן מהמחקרים דיווח על חישובים להערכת גודל ההשפעה שהיו יכולים לזהות.

החוקרים מוסיפים כי ישנן גם סוגיות מתודולוגיות: כל המחקרים דיווחו על מדדים רבים ולאורך מספר נקודות זמן. ייתכן כי בדיקות מרובות כאלו יובילו לתוצאות חיוביות מסוימות גם אם אין הבדל אמיתי בין הקבוצות שנבחנו (טעות מסוג 1). מרבית המחקרים לא פירטו את היעד העיקרי או המשני של המחקר. לסיום, מחקרים רבים התמקדו בשינויים מתחילת המחקר עד לתומו בתוך קבוצות הטיפול. עם זאת, ייתכן כי במידה והיו הבדלים בין הקבוצות, אזי אלו היו מדווחים. לאור זאת, במטרה לאפשר הערכה עתידית של התועלת או היעילות של טיפולי רפואה משלימה ואלטרנטיבית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, חשוב להקפיד על הסטנדרטים המקובלים.

בשורה התחתונה, חשוב להסביר לחולים כי העדויות מאוד לא משכנעות וכי ישנם טיעונים רבים שאינם מבוססים ולעיתים מוליכים שולל.

Rheumatology. Published online June 1, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה