הפחתת אפשרויות צריכת מזון אינה מסייעת בהפחתת משקל (Am J Clin Nutr)

הפחתת מספר האפשרויות לצריכת ג’אנק פוד סייעה לרבים בהפחתת הצריכה הקלורית, אך לא בהפחתת משקל הגוף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

לדברי החוקרים, הגבלת מגוון מוצרי המזון סייעה בהפחתת הצריכה של אותו סוג של קבוצת מזון, אך נראה כי היה פיצוי במרכיבים אחרים בתזונה. במילים אחרות, האנשים נוטים לפצות להפחתה הקלורית דרך צריכת כמות קלוריות רבה יותר מסוגי מזון אחרים.

לאור הממצאים החוקרים ממליצים לנקוט משנה זהירות להגבלת מגוון מוצרי המזון בתזונה, כפי שקורה במקרים של דיאטה דלת-פחמימות, ולעקוב אחר הצריכה הקלורית הכוללת ולא רק אחר צריכת הקלוריות מאותה קבוצת מזון.

מחקרים קודמים מצאו כי עם הפחתת הגיוון בתזונה שיעורי ההצלחה בהפחתת משקל ושמירה על הפחתת המשקל היו גבוהים יותר. כעת ביקשו החוקרים לבחון אם הגבלת אפשרויות צריכת מזונות עתירי-קלוריות, בעלי ערך תזונתי נמוך, דוגמת גלידה, עוגיות וצ’יפס, עשויה לסייע בהפחתת משקל.

החוקרים ביקשו מ-200 מבוגרים בעלי עודף משקל והשמנת-יתר לערוך שינוי באורח חייהם במטרה להפחית במשקל גופם. הם כללו השתתפות בפגישות קבוצתיות שדנו בהרגלי בריאות, הקפידו על דיאטה דלת-קלוריות והגבירו את הפעילות הגופנית.

מחצית מהמשתתפים התבקשו גם להגביל את צריכת ג’אנק פוד בדיאטה שלהם לשתי אפשרויות בלבד. התיאוריה הייתה כי מונוטוניות בתפריט תוביל לאובדן העניין במזון , כאשר החוקרים שיערו כי ככל שהמגוון רחב יותר, אנשים נוטים לאכול יותר.

המחקר ארך 18 חודשים, והמשתתפים בקבוצת הגבלת צריכת ג’אנק פוד הצליחו לאכול פחות סוגי ממתקים בכל יום שניים או שלושה בהשוואה לקבוצה המקבילה שצרכה בממוצע כארבעה סוגי ממתקים בכל יום. הם גם צרכו כמות קלוריות נמוכה יותר בכל יום, שמקורה היה בג’אנק פוד.

לאחר 6 ו-12 חודשים, באלו בקבוצת ההתערבות כמות הקלוריות שמקורה מג’אנק פוד הייתה נמוכה ב-100 קלוריות ביום בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לביקורות, וצרכה כמות קלוריות נמוכה ב-80 קלוריות ביום בכל יום בתום תקופת המחקר.

בשתי הקבוצות המשתתפים צרכו כמות קלוריות כוללת נמוכה יותר במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לכמות הקלוריות שצרכו בתחילת המחקר. עם זאת, הירידה הכוללת בצריכה הקלורית והפחתת המשקל היו דומים בשתי קבוצות המחקר, מכאן עולה כי להפחתת אפשרויות בחירת ג’אנק פוד לא היה ערך מוסף בהשוואה לשינויי אורחות חיים שערכו המשתתפים במחקר.

לאור האמור, החוקרים מסבירים כי על-מנת ליהנות מהתועלת של הפחתת מגוון מוצרי המזון, חשוד להקפיד גם על הגבלת גודל הארוחות. המסר לתזונאים הינו כי במידה והם מנסים לסייע בהפחתת משקל ע”י הגבלת הגיוון באפשרויות בחירת האוכל, עליהם להיות מודעים גם לאפשרויות המזון האחרות כך שהשינוי לא יפגע במאמציהם.

Am J Clin Nutr 2012

לידיעה  במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה