מחקר מסורוקה בודק האפשרות להקפיא רקמות אשך של ילדים חולי סרטן לשימוש עתידי

במסגרת מחקר בסורוקה ובאוניברסיטת בן גוריון, מוקפאות רקמות אשך של ילדים חולים בסרטן לצורך שימוש עתידי ונבדקת האפשרות לגדל ולפתח את תאי האב של תאי הזרע לתאי זרע בשלים

מחקר זה זכה בפרס עבודה קלינית מצטיינת של האגודה הישראלית לחקר הפוריות

טיפולים כימותרפיים בחולי סרטן, עלולים לפגוע באופן בלתי הפיך במערכת הרביה של הגוף.

חולים מבוגרים שמעוניינים להפוך בעתיד להורים, נוהגים לפני תחילת הטיפולים, להקפיא זרע לשימוש עתידי.
במקרים של בנים צעירים (לפני גיל ההתבגרות) שחלו בסרטן ונזקקים לטיפול בכימותרפיה אגרסיבית, לא ניתן היה עד היום לשמר את יכולת הפוריות שלהם שכן, בעוד שבנות נולדות כשבגופן מיליוני ביציות, בנים נולדים כשבאשכיהם יש רק תאי אב שבגיל ההתבגרות מתפתחים מהם תאי הזרע.

תהליך חדש, הנמצא עדיין בשלב מחקרי, נותן תקווה לילדים הנזקקים לטיפולים כאלה: פרופ’ איתן לוננפלד, ד”ר אליהו לויטס וד”ר איריס הר-ורדי  מהיחידה לפוריות והפריה חוץ?גופית בסורוקה וחוקרים נוספים, הקפיאו עד כה רקמת אשך של ארבעה  ילדים חולי סרטן שגופם עדיין לא מייצר זרע.

בכנס של האגודה הישראלית לחקר הפוריות שהתקיים לאחרונה, הציג צוות המחקר תוצאות ראשוניות מעודדות על האפשרות לגדל ולפתח את תאי האב של תאי הזרע לתאי זרע בשלים בקרב אותם ילדים.

עבודה זו זכתה בפרס העבודה הקלינית המצטיינת מתוך עשרות עבודות שהוגשו במסגרת הכנס.

בניתוח מיוחד שמתבצע לפני טיפולים אגרסיביים במחלת הסרטן, מוציאים רופאי המחלקה לכירורגיית ילדים בראשותו של פרופ’ זהבי כהן פיסות רקמה זעירות המכילות תאי אב שמהם עשויים להתפתח בעתיד תאי זרע והן מוקפאות בחנקן נוזלי.

התקווה היא כי ניתן יהיה לעשות בעתיד שימוש ברקמה שהוקפאה באחת משתי שיטות:


  • להשתיל אותה בחזרה באשכים, בתקווה ששם יחזרו תאי האב שהוקפאו לתפקד ויתחילו לייצר זרע

  • להעביר את תאי האב תהליך של הבשלה מחוץ לגוף מבלי להחזיר אותם לגוף, ולייצר מהם במעבדה כמויות גדולות של זרע. בשיטה זו, תתבצע ההפריה במעבדה בתהליך של הפריה חוץ?גופית ותימנע סכנת התפרצותה מחדש של המחלה

המחקר קיבל אישור מיוחד מטעם ועדת הלסינקי העליונה של משרד הבריאות, הממונה על אישור מחקרים בבני אדם. בימים אלה נערכים ניסויים בתחום בשיתוף חוקרים מהמחלקה לאימונולוגיה ומיקרוביולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן?גוריון, בראשותו של פרופ’ מחמוד חליחל.

מקור: דוברות סורקה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה