ההשפעה של מוזיקה וטכניקות הרפיה על ערכי לחץ הדם (מתוך הכנס המדעי מטעם ה-American Society of Hypertension)

בשני מחקרים שהוצגו במהלך הכנס המדעי מטעם ה-American Society of Hypertension נבחנה ההשפעה של מוזיקה וטכניקות הרפיה על ערכי לחץ הדם. במחקר אחד, החוקרים מצאו כי האזנה למוצרט במשרד הרופא עשויה להפחית את ערכי לחץ הדם, בעוד שתוכניות לניהול לחצים (Stress Management) לא הובילו לירידה בלחץ הדם בקבוצה של נבדקים בריאים עם יתר לחץ דם בדרגה 1.

במחקר הראשון, החוקרים מאיטליה מדדו את לחץ הדם באמצעות מכשיר אוטומטי למדידת לחץ הדם, כאשר החולה ישב בכיסא והאזין למוזיקה קלאסית, מוזיקת רוק, או שלא האזין כלל למוזיקה. הם מצאו כי מוזיקת רוק, בעיקר Bicycle Race של הלהקה Queen, הביאה לעליה בלחץ הדם, בעוד שהאזנה למוצרט הביאה לירידה במדדי לחץ הדם.

לדברי החוקרים, רופאים רבים בוחרים במוזיקה במרפאה במטרה להגדיל את תחושת הנוחות של המטופלים, אך כעת הם מצאו כי לסוג המוזיקה עשויה להיות השפעה שונה על לחץ הדם.

לחץ הדם נמדד במהלך שלוש תקופות עוקבות ב-40 משתתפים עם לחץ דם בדרגה קלה-עד-בינונית. לאחר שקט שנמשך כשמונה דקות, לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי עמד בממוצע על 144.6/87.4 מ”מ כספית. באותם נבדקים, לחץ הדם הממוצע ירדה ל-138.1/83.9 מ”מ כספית כאשר האזינו למוצרט, ולחץ הדם הסיסטולי עלה -147.8 מ”מ כספית כאשר האזינו ללהקה Queen, אם כי לא חל שינוי בלחץ הדם הדיאסטולי.

במחקר HARMONY להערכת טכניקות הרפיה, נכללו 101 גברים ונשים עם ערכי לחץ דם של 135/85 מ”מ כספית ומעלה לפי ניטור אמבולטורי של לחץ הדם במהלך 24 שעות.

מחקרים קודמים הוכיחו כי תוכניות ניהול לחצים מסייעות לחולים עם הפרעות אכילה וכן לחולים עם פסוריאזיס. מדובר בתכנית בת שמונה שבועות שכללה מפגש בן שעתיים וחצי, פעם בשבוע, וכן יום תרגול נוסף לפני תום התכנית. המשתתפים עברו הדרכות בנושא יוגה, טכניקות הרפיה ודמיון מודרך.

בספרות יש נתונים לפיהם טכניקות הרפיה עשוית להפחית את לחץ הדם. בסיכומו של דבר, השינוי מתחילת התכנית עד לתומה הצביעו על ירידה עקבית בלחץ הדם, אך כזו שלא הייתה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים מצאו כי במהלך ניטור אמבולטורי במשך 24 שעות נרשמה ירידה בלחץ הדם הסיסטולי שנעה בין 1.3-2.0 מ”מ כספית, כמו גם ירידה בלחץ הדם הדיאסטולי של 0.6-1.3 מ”מ כספית. הם גם זיהו ירידה בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בשעות עירות ושינה, אך כאמור, הירידה לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים מסבירים כי כמעט כל המחקרים הקודמים שמצאו כי טכניקות הרפיה מפחיתות את לחץ הדם כללו חולים שנטלו תרופות להפחתת לחץ דם וייתכן כי התוצאות היו טובות יותר באותם מחקרים, מאחר שהמשתתפים הקפידו יותר על נטילת הטיפול התרופתי.

מתוך הכנס המדעי מטעם ה-American Society of Hypertension

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה