מה בין הטיפול באזיתרומיצין ובין הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם? (N Engl J Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר רטרוספקטיבי מהן עולה כי במהלך חמישה ימי טיפול באזיתרומיצין, נרשמה עליה אבסולוטית קטנה במקרי תמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם.

החוקרים הציגו את ממצאי העוקבה הרטרוספקטיבית להערכת תמותה בחולים שטופלו באזיתרומיצין. הם שיערו כי במטופלים בתרופה זו, בהשוואה לחולים שלא טופלו באנטיביוטיקה וחולים שנטלו תרופות אנטיביוטיות נבחרות אחרות, תחול עליה בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית, בפרט תמותה לבבית פתאומית. מסך העדויות עולה כי לאזיתרומיצין השפעות המעודדות הפרעות קצב ולכן הטיפול מעלה את הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית.

מדגם המחקר כל משתתפים שקיבלו מרשם לטיפול באזיתרומיצין (347,795 מרשמים), ובאמצעות ניתוח סטטיסטי התאימו החוקרים בין חולים שלא נטלו טיפול אנטיביוטי (1,391,000 מרשמים) וחולים שנטלו אמוקסיצילין (1,348,672 מרשמים), ציפרופלוקסצין (264,626 מרשמים) או לבופלוקסצין (193,906 מרשמים). יעדי הסיום העיקריים של המחקר כללו תמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל סיבה. המדגם נועד לזהות עליה בסיכון לתמותה עקב השפעות לבביות קצרות-טווח של הטיפול התרופתי.

במהלך טיפול בן חמישה ימים, בחולים שנטלו אזיתורמיצין, בהשוואה לאלו שלא נטלו טיפול אנטיביוטי, נרשמה עליה בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 2.88, p<0.001) ותמותה מכל-סיבה (HR = 1.85, p=0.002). בחולים שנטלו אמוקסיצילין לא נרשמה עליה בסיכון לתמותה במהלך תקופה זו.

בהשוואה לאמוקסיצילין, טיפול באזיתרומיצין לווה בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 2.49, p=0.002) ותמותה מכל סיבה (יחס סיכון של 2.02, p=0.005), עם כ-47 מקרי תמותה נוספים על-רקע מחלות לב וכלי דם למיליון משטרי טיפול; בחולים בעשירון העליון מבחינת הסיכון למחלות לב וכלי דם נרשמו 245 מקרי תמותה נוספים על-רקע מחלות לב וכלי דם, למיליון משטרי טיפול.

הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית היה גבוה יותר משמעותית עם אזיתרומיצין, בהשוואה לציפרופלוקסצין, אך לא היה שונה משמעותית מהסיכון עם לבופלוקסצין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במהלך חמישה ימי טיפול באזיתרומיצין, חלה עליה קלה בתמותה קרדיווסקולארית. בהשוואה לאמוקסיצילין, נרשמה 47 מקרי תמותה נוספים למיליון מחזורי טיפול באזיתרומיצין; בחולים בעשירון העליון בסיכון למחלות לב וכלי דם, נרשמו 245 מקרי תמותה קרדיווסקולארית נוספים למיליון מחזורי טיפול.

N Engl J Med 2012; 366:1881-1890

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה