פרוביוטיקה מפחיתה הסיכון לשילשולים הקשורים לאנטיביוטיקה (JAMA)

מטה אנליזה חדשה מ-JAMA מראה כי נראה שפרוביוטקיה מפחיתה את הסיכון לשלשול שקשור לאנטיביוטיקה, למרות שנותרו עדיין שאלות לגבי איזו פרוביוטיקה בדיוק עובדת בצורה הטובה ביותר, וכן מהו המינון הנדרש של פרוביוטיקה להשגת התועלת. 

המטה אנליזה כללה מידע מתוך 63 מחקרים רנדומליים לאחר סקירה של 12 מאגרי מידע אלקטרוניים, שכללו דיווחים על שילשולים. ב-63 המחקרים נכללו בסה”כ 11,811 מטופלים ונמצא שפרוביוטיקה הפחיתה את הסיכון לשלשול ב-42% באופן מובהק סטטיסטי, בהשוואה לקבוצת הבקרה שלא השתמשה בפרוביוטיקה. מס’ המטופלים הנדרש , NNT , לצורך השגת מניעה של מקרה שלשול אחד היה 13 (בטווח בר סמך של 10.3-19.1) .

למרות שהקשר בין פרוביוטיקה להפחתה בסיכון לשלשול הקשור לאנטיביוטיקה נמצא בכמה תת קבוצות המחברים מעירים שקיימת שונות משמעותית במימצאים והעדות אינה מספקת בכדי לקבוע אם הקשר קיים באופן סיסמטתי באוכלוסיות שונות, סוגי אנטיביוטיקות או סוגי פרוביוטיקות שונות.

המחברים מציינים שמחקרים רבים שנכללו במטה אנליזה היו באיכות מתודולוגית נמוכה, אך האפקט של הפרוביוטיקה נשמר גם כאשר האנליזה הוגבלה רק למחקרים באיכות גבוהה יותר.

במרבית המחקרים נעשה שימוש בפרוביוטקיה מסוג Latobacillus בלבד או בשילוב עם אורגניזמים נוספים.

שלשול שקשור לאנטיביוטיקה הופיע ב-30% מהמטופלים והוא תוצאה ככל הנראה של אי הענות מספקת לטיפול בפרוביוטיקה. הם מציינים ששימוש בפרוביוטיקה זוכה להתעניינות גוברת והולכת, בעיקר בשילובה ביוגורט.

JAMA. 2012;307:1959-1969. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה