מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול מעלה את הסיכון לממאירות של הכבד (מתוך The International Liver Congress)

ממחקר חדש בחולים עם NAFLD (Nonalcoholic Fatty Liver Disease) עולה כי מחלת כבד זו הינה גורם מנבא להתפתחות HCC (Hepatocellular Carcinoma), בהעדר מחלות כבד אחרות, ולעיתים קרובות ללא התפתחות שחמת הכבד. ממצאי המחקר הוצגו בכנס ה-International Liver Congress לשנת 2012.

המציגים דיברו בשם Fatty Liver Inhibition of Progression Consortium, שמטרתו הייתה לעקוב אחר התפתחות HCC, NAFLD ותסמונת מטבולית ולאפיין את המחלות באמצעות נתונים באיכות גבוהה. הנתונים נאספו במהלך שלוש שנים אודות חולים עם HCC וללא מחלות כבד אחרות, שצרכו פחות מ-50 גרם אלכוהול ביום. אלא אם זוהו מאפיינים של תסמונת מטבולית או NAFLD בבדיקה היסטולוגית של הכבד או בבדיקת אולטרה-סאונד, המקרים הוגדרו כקריפטוגניים.

החוקרים הסבירו כי העובדה היא שמעט מאוד מהחולים הללו מפתחים HCC בהעדר תסמונת מטבולית, לכן, רק ב-20 מבין 221 (9%) לא זוהו גורמי סיכון מטבוליים. מבין יתר 201 המקרים, ב-187 זוהו גורמי סיכון לתסמונת מטבולית, 67 אובחנו עם מחלת כבד שומני לפי בדיקת אולטרה-סאונד ו-37 אובחנו על-סמך ביופסיית כבד.

נראה כי צריכת אלכוהול משחקת תפקיד מינורי, לכל היותר. 55% מהמשתתפים שתו אלכוהול לעיתים נדירות או רחוקות, 33% שתו אלכוהול בכמות בינונית בעבר, אך אינם שותים עוד; ורק 12% שתו אלכוהול בהווה אך פחות מ-50 גרם ליום.

הגיל הממוצע בעת אבחנת HCC היה 69 שנים, שיעור הגברים שאובחנו עם המחלה היה גבוה כמעט פי ארבע וכבד שומני אובחן בעבר ב-50% מהמשתתפים. HCC אובחן במסגרת מעקב מתוכנן ב-48% מהמקרים; במרבית המקרים האחרים, האבחנה התקבלה בעקבות בדיקת אולטרה-סאונד שנערכה מסיבות אחרות.

קשר בודד בכבד זוהה ב-58% מהמדגם וב-75% תפקוד הכבד היה שמור (Child-Pugh Grade A). למרות השכיחות הגבוהה של תפקוד שמור של הכבד, 55% מהמשתתפים דורגו בשלב C או D לפי Barcelona Clinic Liver Cancer, עדות למחלה תסמינית בעת האבחנה.

43% פיתחו את הממאירות בהעדר שחמת כבד, עם יחס דומה בין נשים וגברים באלו עם ובלי שחמת כבד, וכך גם עם מדד מסת גוף ושכיחות סוכרת.

ההבדל המשמעותי היה גודל הקשר הגדול ביותר, כאשר הקשר היה גדול יותר משמעותית באלו שלא סבלו משחמת כבד (30 לעומת 48 מילימטרים, p<0.001). בחולים עם שחמת כבד נרשם סיכון גבוה יותר לאנצפלופתיה בעת האבחנה, בהשוואה לחולים ללא שחמת כבד (12% לעומת 3%, p=0.04), עם נטייה לשכיחות גבוהה יותר של מיימת (33% לעומת 18%, p=0.062).

רק כ-10% מהחולים לא קיבלו כל טיפול דפיניטיבי לממאירות של הכבד והופנו לטיפול פלאיטיבי תומך. ביתר המקרים, רק חלק קטן עברו השתלת כבד, אך רבים עברו אבלציה באמצעות גלי רדיו, כימו-אמבוליזציה, טיפול תרופתי ב-Sorafenib או טיפולים אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי NAFLD הינו מצב מנבא HCC בהעדר מחלת כבד אחרת, וכי HCC על-רקע NAFLD מופיע לעיתים קרובות ללא שחמת כבד.

The International Liver Congress 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה