הערכת שכיחות דליריום לאחר ניתוח במסלול-מהיר להחלפת מפרק הירך או הברך (Br J Anaesth)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי לאחר ניתוח במסלול מהיר תוך צמצום השימוש באופיואידים לשיכוך כאבים לא תועדו מקרים של דליריום לאחר-ניתוח אלקטיבי להחלפה מלאה של מפרק הברך או מפרק הירך בקשישים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דליריום לאחר-ניתוח הינו סיבוך חמור לאחר ניתוחים מג’וריים בקשישים. דליריום לאחר-ניתוח (Postoperative Delirium) הינה תופעה מוגדרת היטב, המתאפיינת בקשב ירוד וחוסר-התמצאות. אופטימיזציה מולטי-מודאלית של הטיפול הבתר-ניתוחי (Fast-Track Methodology או מתודולוגיית המסלול המהיר) משפרת את ההחלמה ומפחיתה את האשפוזים בבתי חולים והתחלואה הנלווית.

אין נתונים זמינים אודות דליריום לאחר-ניתוחים במסלול מהיר. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את שיעורי ההיארעות של דליריום לאחר-ניתוח במסלול המהיר להחלפת מפרק הירך או מפרק הברך, עם משך אשפוז צפוי של פחות משלושה ימים.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, להערכת הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי לאחר הניתוח. מדגם המחקר כלל 225 מבוגרים ללא-דמנציה, בגיל ממוצע של 70 שנים, שעברו ניתוח החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך, במסלול המהיר. הרדמה וטיפול בכאבים ניתנו תוך צמצום השימוש באופיואידים. הצוות הסיעודי היה מיומן בזיהוי תסמיני דליריום לאחר-ניתוח, שנבדקו במהלך אינטראקציה עם צוותים רפואיים. המשתתפים הוזמנו להערכה קלינית חוזרת 1-2 שבועות לאחר הניתוח.

החוקרים ערכו הערכה קלינית של 220 חולים, לאחר 12 ימים מהניתוח, כאשר בחמישה חולים היה מדובר במעקב טלפוני. משך האשפוז הממוצע עמד על 2.6 ימים (בטווח 1-8 ימים). 22 משתתפים עברו הרדמה כללית וביתר המקרים בוצעה הרדמה ספינאלית. לא תוארו מקרים של דליריום לאחר-ניתוח במדגם זה.

Br J Anaesth. 2012;108(4):607-611

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה