מה בין השמנה מרכזית ובין התפקוד הקוגניטיבי? (Age Ageing)

בכתב העת Age and Ageing פורסם מאמר חדש בו דיווחו חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי קשר בין השמנה, בעיקר השמנה ויסארלית, ובין ירידה בתפקוד הקוגניטיבי בקשישים מתחת לגילאי שבעים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין השמנה אזורית והשמנה כוללת, כפי שנקבע לפי בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של הבטן, ובין התפקוד הקוגניטיבי של קשישים, וכן להעריך את השינויים המופיעים עם הגיל.

החוקרים ערכו מחקר חתך, שכלל 250 משתתפים בגילאי 60 ומעלה, שעברו בדיקות אנתרופומטריות, בדיקת CT של הבטן והערכה קוגניטיבית. מדדים להערכת השמנה כללו את מדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index), היקף מותניים והערכת רקמת שומן ויסארלית ותת-עורית לפי בדיקת CT של הבטן.

תפקוד קוגניטיבי ירוד הוגדר על-בסיס תוצאות מבחן מיני-מנטל (Mini-Mental State Examination) עם מדד שנע סביב הערכים התקינים לגיל, מין ורמת השכלה, או סטיית תקן אחת מתחת לערך זה.

מניתוח רב-משתנים עלה קשר בין השמנה (יחס סיכויים של 2.61, p=0.015) ובין שטח השמנה ויסארלי בשליש העליון (יחס סיכויים של 2.58, p=0.045) ובין תפקוד קוגניטיבי ירוד במשתתפים מתחת לגיל שבעים שנים, אך לא באלו בגיל 70 ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר בין השמנה ויסארלית ומדד מסת גוף גבוה (BMI) ובין ירידה בתפקוד הקוגניטיבי בקשישים, אך רק באלו מתחת לגיל שבעים. לממצאים אלו עשויה להיות חשיבות רבה, בעיקר עם הזדקנות האוכלוסייה, כאשר מניעת השמנה, ובעיקר השמנה מרכזית, עשויה להוות כלי חשוב במניעת הידרדרות קוגניטיבית או דמנציה.

Age Ageing. Published online March 22, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה