טיפול בסטטינים עשוי למנוע דלקת ריאות (מחקר משותף לחוקרים מסורוקה ואונ’ הרווארד)

טיפול בסטטינים עשוי למנוע דלקת ריאות – כך עולה ממחקר משותף שביצעו חוקרים מהמרכז הרפואי סורוקה וחוקרים מאוניברסיטת הרווארד בארה”ב

בימים אלה התפרסם מאמר בנושא בכתב העת הרפואי CMAJ (מגזין איגוד הרפואה הקנדי).

חוקרים מישראל ומארה”ב השתמשו בנתונים של המחקר האמריקאי “JUPITER trail” מחקר משמעותי שנערך בקרב יותר מ?17,000 אנשים ב?1315 מרכזים רפואיים ב?26 מדינות ובדק שימוש בסטטינים בקרב אנשים ללא מחלת לב, עם LDL תקין ובעלי רמת CRP גבוהה (סממן של דלקת) למניעת מחלת לב ושבץ מוחי.


במחקר זה חולקו הנבדקים לשתי קבוצות באופן אקראי. בקבוצה אחת קיבלו הנבדקים פלצבו ובקבוצה השנייה קיבלו הקצאה אקראית של 20 מ”ג
Rosuvastatin – תרופה מסוג סטטין לטיפול בכולסטרול גבוה.

במחקר הנוכחי נעשתה הסתכלות נוספת על מאגר הנתונים הנ”ל מתוך נסיון לברר האם יש הבדל בשכיחות בדלקות ריאה בין אלו שקיבלו הסטטינים לאלו שלא.

בתקופת מעקב במשך כשנתיים, מצאו החוקרים כי בקבוצה שנטלה סטטינים חלו 214 איש בדלקת ריאות, לעומת 257 איש שקיבלו פלצבו בקבוצת הביקורת.

ד”ר ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקר קליני במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה וחוקר ראשי:
“הקצאה אקראית של 20 מ”ג Rosuvastatin מדי יום בהשוואה למתן פלצבו בקבוצת הביקורת, היתה קשורה בירידה מתונה באירועים קשים של דלקת ריאות. זו הפעם הראשונה שעל סמך נתונים ממחקר כפול-סמיות (double-blind) עם הקצאה אקראית, אנו רואים שלסטטינים יש השפעה במניעת מחלות זיהומיות כגון: דלקת ריאות, זיהומים פטרייתיים, זיהומים גינקולוגיים וזיהומים ברקמות הרכות”.

פרופ’ יניב אלמוג, יו”ר החטיבה לרפואה פנימית, מנהל היחידה לטיפול נמרץ פנימי ומעורכי המחקר מוסיף: “כבר לפני כעשר שנים הצענו לראשונה את הרעיון כי סטטינים, בשל מגוון רחב של תכונות שאינן קשורות ליכולתם להוריד שומנים, יכולים למנוע מחלות זיהומיות קשות ולהוריד את שיעורי התמותה מזיהומים קשים. בשורה של עבודות נוספות שעשינו עם קבוצות אחרות בעולם, הראינו כי יש בסיס לטענה זו. העבודה הנוכחית מתווספת לקודמותיה ומהווה נדבך נוסף בברור שאלת התפקיד האפשרי של סטטינים במניעת זיהומים. כמובן שתדרשנה עבודות נוספות על מנת לברר במדויק האם, למי ובאיזה אופן ניתן להשתמש בסטטינים בהקשר זה”.

לפרטים נוספים:

ענבר גוטר, דוברת;  שרון אדרי, ע’ דוברת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה