טיפול ארוך-טווח באופיואידים נפוץ לאחר ניתוחים מינוריים (Arch Intern Med.)

במאמר חדש שפורסם במהדורת מרץ של כתב העת Archives of Internal Medicine מזהירים חוקרים כי טיפול באופיואידים לאחר ניתוח אמבולטורי, בציפייה לכאב לאחר הניתוח, מביא לעיתים קרובות לשימוש ממושך בתרופות אלו לאחר שנה.

לדברי החוקרים, בקרב מטופלים שקיבלו מרשם לטיפול באופיואידים בתוך שבוע מניתוח, נרשמה עליה של 44% בסיכוי להמשיך בטיפול ארוך-טווח באופיואידים, בהשוואה לחולים שלא קיבלו מרשם לטיפול זה.

במחקרם התמקדו החוקרים בקשישים שלא קיבלו בעבר משככי כאבים, והיו מיועדים לניתוחים בסיכון-נמוך, דוגמת ניתוחי קטרקט, הסרה לפרוסקופית של כיס המרה, TURP (Transurethral Resection of the Prostate) או ניתוח דליות. לפי הניסיון הקליני, ניתוחים אלו אינם מלווים בכאב א לאחר הניתוח.

החוקרים התבססו על נתונים אודות למעלה מ-390,000 משתתפים שעברו ניתוחים באונטריו בתקופה שבין 1 באפריל, 1997, ועד 31 בדצמבר, 2008. הם התמקדו באלו שהיו בגילאי 66 ומעלה וטופלו באופיואידים בתוך שבעה ימים לאחר אחד מהניתוחים האמורים, ולאחר מכן בחנו את השימוש ארוך הטווח באופיואידים, אותו הגדירו כמתן מרשם לאופיואידים במהלך שישים הימים שקדמו למועד בו מלאו שנה לניתוח.

מהממצאים עולה מגמה מטרידה, יחס הסיכויים המתוקן לנטילת טיפול ארוך-טווח באופיואידים בעקבות מתן מרשם לתרופות אלו לאחר ניתוח עמד על 1.44. קודאין היה התכשיר הנפוץ בשימוש בחולים שקיבלו מרשם בשלב מוקדם, ולאחריו אוקסיקודון. החוקרים מצאו עליה בשימוש באוקסיקודון מ-5.4% בתוך שבוע ל-15.9% לאחר שנה אחת.

לא רק שהחולים המשיכו לקבל מרשמים לטיפול התרופתי, אלא גם המשיכו לקבל תרופות פוטנטיות, דוגמת אוקסיקודון.

בניתוח משני של הממצאים בחנו החוקרים את השימוש בתרופות ממשפחת NSAID ומצאו כי גם חולים שקיבלו מרשם לטיפול זה לאחר הניתוח היו בסיכון מוגבר לקבל טיפול ארוך-טווח בתכשירים אלו. יחס הסיכויים המתוקן עמד על 3.74.

מומחים בתחום מציינים כי מהניסיון הקודם בארצות הברית עלה כי הסיכוי למתן טיפול ממושך באופיואידים גבוה יותר בנשים, בהשוואה לגברים, וכי הן גם נוטות לקבלת  אופיואידים במינונים גבוהים יותר. שיעור תופעות הלוואי עלה פי שלוש בנשים משנת 1999 וכן חלה עליה בשיעור האשפוזים עקב הרעלות על-רקע טיפול באופיואידים בנשים, אך לא בגברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן מרשם למשככי כאבים מיד לאחר ניתוח אמבולטורי הינה תופעה נפוצה בקשישים ומלווה בשימוש ארוך-טווח בתכשירים אלו.

Arch Intern Med. 2012;172:425-430

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה