מערכת תוך-רחמית להקלה ארוכת-טווח בכאב על-רקע אנדומטריוזיס (Obstet Gynecol)

חוקרים מתאילנד מדווחים במאמר חדש שפורסם במהדורת מרץ של כתב העת Obstetrics & Gynecology על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי מערכת תוך-רחמית לשחרור Levorgestrel מקלה על הכאב של אנדומטריוזיס לאחר ניתוח שמרני.

ההתקן מביא לאיזון כאב למשך שנה אחת לפחות, עם אפשרות לשחרור Levorgestrel במשך עד חמש שנים, וכעת ישנן שתי חולות שהשלימו חמש שנים ללא הישנות.

במחקר האקראי בחנו החוקרים את התועלת של ההתקן אל מול טיפול שמרני להקלה על דיסמנוריאה.

מדגם המחקר כלל 55 נשים עם דיסמנוריאה בינונית-עד-חמורה ו/או כאב כרוני באגן, במשך למעלה משישה חודשים, שהיו מיועדות לניתוח לפרוסקופי בשל אנדומטריוזיס.

לאחר 12 חודשים, נרשמה ירידה גדולה יותר משמעותית בדיסמנוריאה בנשים בקבוצת ההתערבות. שתיים מבין 28 הנשים בקבוצת ההתערבות ו-9 מבין 26 הנשים בקבוצת הטיפול השמרני דיווחו על הישנות כאב בעוצמה בינונית-עד-חמורה במהלך השנה הראשונה (7.4% לעומת 39.1%, p=0.014).

בקבוצת ההתערבות מדדי הכאב האגני היו נמוכים יותר משמעותית, עם ירידה משמעותית במדדי כאב בזמן מגע מיני,  ושיפור משמעותי באיכות החיים.

השיפור זוהה החל מהחודש הראשון לטיפול ונותר למשך לפחות 12 חודשים. שיעור דומה של חולים בכל קבוצה דיווחו על תופעת לוואי אחת, או יותר, שיוחסה ע”י החוקרים לטיפול בפרוגסטרון.

ארבע נשים בקבוצת ההתערבות דרשו הסרה של ההתקן בתום 12 החודשים, בשל דימום רחמי אבנורמלי. מדובר בגישה יעילה לטיפול ארוך-טווח לאחר טיפול שמרני בנשים עם כאב בדרגה בינונית עד חמורה עקב אנדומטריוזיס.

הגישה אינה מתאימה לנשים המעוניינות להרות לאחר ניתוח ואלו עם אנדומטריוזיס מחוץ למערכת המין, לדוגמא, במערכת השתן או במערכת העיכול.

אפשרויות אחרות כוללות טיפול פומי בפרוגסטין וטיפול בזריקות פרוגסטין, הקשורים בתופעות לוואי דוגמת דימום נרתיקי לא-סדיר, עליה במשקל, צבירת נוזלים, סבוריאה ורגישות בשד.

Obstet Gynecol 2012;119:519-526

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה