ההשפעות של אסטרוגן על הסיכון לסרטן שד לאחר כריתת רחם (Lancet Oncol)

בניגוד לעליה המתוארת בסיכון לסרטן שד בעקבות טיפול הורמונאלי חליפי בשילוב אסטרוגן ופרוגסטרון בנשים לאחר-מנופאוזה, מסקירה חדשה עולה כי בתת-קבוצה של נשים לאחר ניתוח כריתת רחם, אסטרוגן לבדו אינו כרוך בסיכון זה. למעשה, חלה ירידה בסיכון לסרטן שד.

הממצאים פורסמו בכתב העת Lancet Oncology ומבוססים על מעקב ממושך אחר תת-קבוצה של נשים שלקחו חלק במחקר WHI (Women’s Health Initiative).

לדברי החוקרים, מהממצאים עולה כי נשים לאחר-מנופאוזה ולאחר כריתת רחם יכולות לקבל טיפול באסטרוגן בלבד למשך כחמש שנים להקלה על תסמיני מנופאוזה, ללא חשש מפני הסיכון לסרטן שד. הם מציינים כי כ-30% מהנשים לאחר מנופאוזה בארצות הברית עברו ניתוח לכריתת הרחם.

מחקר ה-WHI הופסק בשנת 2002 בעקבות ממצאים שהצביעו על נזקי טיפול הורמונאלי חליפי, כולל סיכון מוגבר לסרטן שד, העולה על התועלת של הטיפול. הטיפול ההורמונאלי החליפי להקלה על תסמיני מנופאוזה היה שילוב של CEE (Conjugated Equine Estrogen) ופרוגסטין (PremarinPro). החדשות הובילו לירידה ניכרת בשימוש בטיפול הורמונאלי חליפי, ובעקבות זאת נרשמה ירידה בהיארעות סרטן שד.

עם זאת, זוהתה תת-קבוצה שכללה כ-10,000 נשים לאחר מנופאוזה במחקר WHI, שעברו ניתוח לכריתת הרחם, וחולקו באקראי לטיפול באסטרוגן בלבד (Premarin) או פלסבו. לאחר חציון מעקב של 11.8 שנים, החוקרים מצאו כי אסטרוגן בלבד (שניתן למשך חציון של 5.9 שנים), הפחית משמעותית את הסיכון לסרטן שד בתת-קבוצה זו.

בקבוצת המטופלות באסטרוגן, ההיארעות של סרטן שד עמדה על 0.27% לשנה (151 מבין 5310 נשים) בנשים לאחר כריתת רחם, בהשוואה ל-0.35% לשנה (199 מקרים ל-5429 נשים) בקבוצת הפלסבו (יחס סיכון של 0.77, P=0.02).

בנוסף, נרשמה ירידה במספר מקרי התמותה עקב סרטן שד בקבוצת המטופלות באסטרוגן בלבד (6 מקרי תמותה לשנה, 0.009%) בהשוואה לקבוצת הפלסבו (16 מקרי תמותה לשנה, 0.024%, יחס סיכון של 0.37, p=0.03).

החוקרים כותבים כי הממצאים מפיגים את החשש מפני הטיפול בתסמיני מנופאוזה בנשים לאחר כריתת רחם, בכל הנוגע לסיכון להיארעות ותמותה עקב סרטן שד. עם זאת, הם מוסיפים כי השימוש באסטרוגן לבדו לווה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי ותרומבואמבוליזם ורידי.

החוקרים מציינים כי הירידה בסיכון לסרטן שד שתוארה במחקר הנוכחי עומדת בניגוד לממצאים שתוארו ביתר המשתתפות במחקר WHI, כאשר שילוב אסטרוגן ופרוגסטרון הביא לעליה בסיכון לסרטן שד. הבסיס הביולוגי להבדל זה אינו ברור.

Lancet Oncol. Published online March 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה