האם מחלת עורקים היקפית נפוצה יותר בגברים מאשר בנשים? (Circulation)

בהצהרה מדעית חדשה מטעם ה-American Heart Association מדגישים המומחים כי שכיחות מחלת עורקים היקפית גבוהה יותר בנשים, בהשוואה לגברים. מהעדויות בנושא עולה כי בניגוד למיתוס כי מדובר במחלה של גברים, למעשה שכיחותה גבוהה יותר בנשים.

לדברי המומחים, למרות שנערכו בעבר מחקרים אפידמיולוגים בנושא, לא היה ברור מהו היחס בין הגברים והנשים הסובלים ממחלת עורקים היקפית. הם מוסיפים כי למרות הפניות הרבות לטיפול רפואי בשל מחלת עורקים היקפית, עם שיעורי המקבילים לאלו של שבץ מוחי בנשים, רק 25% מהנשים מודעות לכך שהן סובלות ממחלת עורקים היקפית. יש לשפר את נושא זמינות המידע והסיכונים של המחלה באמצעות העצמת החולים, בליווי הדרכה טובה יותר של המטופלים כמו גם הדרכת הרופאים בנוגע לבדיקת ABI (Ankle Brachial Index), שלמרות שאינה קשה לביצוע, אינה מבוצעת בשכיחות מספקת.

המומחים כותבים כי בדומה להתקפי לב העשויים להופיע עם תסמינים לא-טיפוסיים בנשים, גם מחלת עורקים היקפית עשויה להתבטא בתסמינים חריגים בנשים. בנשים עם תלונות באזור הרגליים בזמן מאמץ יש להעלות אפשרות למחלת עורקים היקפית. התסמינים הקלאסיים כוללים התכווצויות ואי-נוחות באזור השרירים בזמן מאמץ. תסמינים לא-טיפוסיים כוללים כל אי-נוחות ברגליים או בקרסול, המופיעה בזמן מנוחה או פעילות גופנית, או שאינה מוגבלת לשריר.

בניגוד להתקדמות שחלה בטיפול במחלת לב כלילית בשנים האחרונות, עם ירידה דרמטית בשיעורי התמותה עקב אוטמים לבביים, לא חלה הצלחה דומה בתחום מחלת עורקים היקפית.

הנקודות שהועלו בהצהרה המדעית כוללות את הסוגיות הבאות:

·         למרות שהשכיחות המתוקנת לגיל של מחלת עורקים היקפית בנשים מבוגרות נמוכה מהשכיחות בגברים, סך הנטל של מחלת עורקים היקפית באוכלוסיה נראה גבוה יותר.

·         נראה כי ישנה מגמה של שיעור אירועים גבוה יותר בנשים, בהשוואה לגברים עם ABI של מתחת ל-0.90.

·         בנשים, ובעיקר בנשים שחורות, קיים סיכון גבוה יותר מגברים להתפתחות כשל של השתל או אובדן גפה. לכן, יש לזהות נשים עם או בסיכון למחלת עורקים היקפית, בעיקר נשים שחורות, במטרה להפחית את שיעור האירועים האיסכמיים הקרדיווסקולאריים, אובדן עצמאות תפקודית ושיעור קטיעות על-רקע איסכמיה.

·         מסקר מארצות הברית עולה כי 75% מהמבוגרים אינם מודעים כי מחלת עורקים היקפית הינה מחלה, ואלו המצויים בסיכון גבוה למחלת עורקים היקפית (הקשישים ובני המיעוטים) היו הכי פחות מודעים לנושא.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה