הערכת הסיכון לשבץ מוחי עם טיפול ב-Dronedarone בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי ומתמשך (Am J Cardiovasc Drugs)

בכתב העת American Journal of Cardiovascular Drugs מדווחים חוקרים על מטה-אנליזה חדשה המצביעה על ירידה בסיכון לשבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי או מתמשך, המטופלים ב-Dronedarone (מולטאק).

לדברי החוקרים, שבץ מוחי הינו הסיבוך המטריד ביותר של פרפור פרוזדורים. Dronedarone הינה תרופה אנטי-אריתמית, כאשר ניתוח פוסט-הוק של מחקר גדול שפורסם לאחרונה הדגים ירידה בסיכון לשבץ מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי (Paroxysmal Atrial Fibrillation) ובאלו עם פרפור פרוזדורים מתמשך (Persistent Atrial Fibrillation) שטופלו בתרופה.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לערוך סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של ההשפעות של Dronedarone על הופעת שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי או מתמשך.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, EMBASE ו-ISI Web of Knowledge וכן בתקצירים מכנסים מרכזיים לזיהוי מחקרים אקראיים שהשוו בין Dronedarone ופלסבו בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי או מתמשך. יעד הסיום הוגדר כהופעת שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף במהלך המעקב.

הסקירה כללה ארבעה מחקרים עם סך כולל של קרוב ל-6,000 חולים, כ-3180 טופלו ב- Dronedarone במינון 400 מ”ג, פעמיים ביום, ו-2784 טופלו בפלסבו. בארבעת המחקרים דווח סך הכל על 160 אירועי שבץ מוחי: 67 בקבוצת הטיפול ב- Dronedarone (2.1%) ו-93 בקבוצת הפלסבו (3.3%).

במודל סטטיסטי (Fixed Effect Model)  מצאו החוקרים כי בחולים בקבוצת הטיפול ב- Dronedarone נרשם סיכון נמוך יותר משמעותית להופעת שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף במהלך תקופת המעקב, בהשוואה לחולים בקבוצת הפלסבו. ההבדל בסיכון להיארעות שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בכל המחקרים בין חולים שחולקו באקראי לטיפול ב- Dronedarone ואלו שחולקו באקראי לטיפול בפלסבו עמד על 0.0094- (p=0.027). למחקר ATHENA המשקל הסטטיסטי הגדול ביותר (79.5%) .

במודל אחר (Random Effects Model), המשקל הסטטיסטי של מחקר ATHENA היה נמוך בהרבה (45.1%) וההבדל בסיכון לשבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף בין Dronedarone ופלסבו לא היה מובהק סטטיסטית (P=0.120).

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר: ראשית, שבץ מוחי לא הוגדר כיעד עיקרי מלכתחילה במחקרים שנכללו בסקירה. שנית, הם לא כללו מחקרים של חולים עם פרפור פרוזדורים קבוע; מנתונים שפורסמו לאחרונה עלו סיבוכים בחולים עם פרפור פרוזדורים קבוע שטופלו ב- Dronedarone.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב- Dronedarone בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי או מתמשך לווה בסיכון נמוך יותר לשבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף. ממצאים אלו נובעים ברובם מתוצאות מחקר ATHENA והחוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Cardiovasc Drugs. 2011 Dec 1;11(6):395-400

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה