שכיחות גבוהה של ניתוחים חוזרים לאחר ניתוח משמר-שד (JAMA)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי אחת מכל ארבע נשים לאחר ניתוח משמר-שד עקב סרטן שד נדרשות לניתוח שני להסרת רקמת שד נוספת. החוקרים מדווחים בכתב העת JAMA כי קיימים הבדלים נרחבים בשיעורי הניתוחים החוזרים בין מנתחים שונים.

מדגם המחקר כלל כ-2,200 נשים לאחר ניתוח משמר-שד ראשון בארבעה מרכזי מחקר שונים בארצות הברית, בין השנים 2003-2008.

ב-23% מהמקרים במחקר, המנתחים נדרשו לשוב ולהסיר רקמת שד נוספת בפרוצדורה חוזרת. 8-9% מכל הנשים במחקר שטופלו תחילה בגישה משמרת-שד נדרשו בסופו שד לדבר לניתוח לכריתה מלאה של השד.

החוקרים מדווחים כי שיעור הניתוחים החוזרים לאחר ניתוח ראשוני עמדו על 85.9% במקרים בהם השוליים הראשוניים היו חיוביים, 47.9% כאשר השוליים היו קטנים מ-1 מ”מ , 20.2% בשוליים של 1.0-1.9 מ”מ ו-6.3% עם שוליים של 2.0-2.9 מ”מ.

החוקרים לא יודעים לקבוע אם הניתוחים החוזרים הפחיתו את הסיכון להישנות.

כאמור, מהממצאים עולה שונות נרחבת בשיעור הניתוחים החוזרים בין מנתחים. כאשר השוליים היו שליליים, מנתחים מסוימים ערכו פרוצדורה שנייה ב-0-70% מהנשים. לא נמצא קשר בין פרוצדורות חוזרות ובין הנפח.

החוקרים היו מוטרדים מכך שהיו מקרים בהם לא נערכו כלל פרוצדורות חוזרות, שכן ייתכן ומשמעות הדבר כי המנתחים מסירים כמות רקמה גדולה מדי בניתוח הראשון או שלא ניתחו מקרים בהם נדרשה פרוצדורה שנייה. לכן, הם קובעים, אין מקום לתגמל מנתחים בהתאם לשיעור הפרוצדורות החוזרות שהם נדרשים לבצע, ומעריכים כי באופן תקין צפוי לנוע בין 5-20% מהמקרים.

מומחים בתחום כותבים כי על הרופאים והמטופלות לדון בנוגע להעדפות החולה, ולהעריך את נכונותם לביצוע פרוצדורה שניה. אין ספק כי יש נשים שיעדיפו להסיר כמות רקמה קטנה ויסכימו לפרוצדורה שנייה במידת הצורך, אך אחרות עשויות לבקש הסרת כמות רקמה גדולה יותר.

JAMA 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה