ייעוץ והדרכה תדירים מסייעים בהשגה מהירה יותר של יעדי הטיפול בסוכרת (Diabetes Care)

ייעוץ והדרכה סדירים בנוגע לאורח החיים של חולי סוכרת מסייעים בהשגת יעדי הטיפול באופן מהיר יותר, כולל ערכי HbA1c, לחץ הדם וערכי LDL, בהשוואה למקרים בהם החולים מקבלים ייעוץ רפואי פחות תדיר, כך עולה ממחקר רטרוספקטיבי שתוצאותיו פורסמו במהדורת פברואר של כתב העת Diabetes Care.

הסקירה שכללה למעלה מ-30,000 חולי סוכרת שטופלו ע”י הרופא המטפל במש לפחות שנתיים, עם מעקב ממוצע של קרוב לשבע שנים, מאשרת את היעילות של ייעוץ עקבי בנוגע להרגלי החיים לחולי סוכרת אינו מוגבל למסגרת תנאי מחקר בלבד.

בקרב חולים שדיווחו על אירועים לא-מבוקרים של היפרגליקמיה, יתר לחץ דם או היפרליפידמיה בין השנים 2000-2010, וקיבלו ייעוץ פנים מול פנים פעם בחודש, או יותר, נרשמה תועלת משמעותית, שהתבטאה בעיקר בירידה משמעותית בזמן הנדרש עד להשגת יעדי הטיפול.

חולים שזכו לייעוץ חודשי והיו מיועדים לירידה לערכי HbA1c של מתחת ל-7.0% נדרשו ל-3.5 חודשים להשגת היעד, זאת ל-22.7 חודשים שנדרשו לחולים שזכו לייעוץ בתדירות של פחות מפעם בחצי שנה. חולי סוכרת שזכו לייעוץ חודשי והיו מיועדים לירידת לחץ הדם אל מתחת ל-130/85 מ”מ כספית השיגו מטרה זו לאחר חציון של 3.7 שבועות, בעוד שאלו שקיבלו ייעוץ בתדירות של פחות מפעם בחצי שנה עשו זאת לאחר חציון של 5.6 חודשים. לסיום, חציון הזמן הנדרש עד להשגת ערכי המטרה של LDL (פחות מ-100 מ”ג לד”ל) עמד על 3.5 חודשים בקבוצת ההתערבות לעומת 24.7 חודשים בקבוצת הביקורת (p<0.0001).

יתרה מזאת, שיעור החולים שלא הצליחו להגשים את יעדי הטיפול עלה באופן עקבי עם ירידה בקצב הייעוץ הרפואי. על-בסיס שלוש קטגוריות תדירות ייעוצים (פעם בחודש ומעלה, פעם ב-1-6 חודשים ופחות מפעם בחצי שנה), חוסר האיזון מבחינת אירועי היפרגליקמיה עלה מ-11% ל-28% ל-35.9%, בהתאמה. כשלון בהשגת יעדי לחץ דם עלו מ-5.63 ל-7.2% ל-8.6% , וכשלון השגת ערכי LDL עלה מ-15.6% ל-18.2% ל-25.8%.

החוקרים מכירים בכך שתוצאות המחקר עולות בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קודמים, אך מדגישים את חשיבות הייעוץ לחולי סוכרת במסגרת הטיפול השגרתי, בניגוד לייעוץ במסגרת תנאי מחקר בלבד.

החוקרים מציעים שתי אפשרויות לשינוי מודל הייעוץ לחולי סוכרת. גישה אחת הינה הרחבת הייעוץ בנושא סוכרת ברמת הביניים, כולל אחיות, עוזרי רופא, פיזיולוגים ותזונאים. גישה שנייה כוללת הקמת מפגשי ייעוץ קבוצתיים.

Diabetes Care. 2012;35:334-341

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה