תסמינים לא-אופייניים וסימני אזהרה לזיהוי מחלה לא-דמייאלנטיבית (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry מדווחים חוקרים על מחקר חדש ממנו עולה כי בחולים עם חשד לטרשת נפוצה, תסמינים לא-אופייניים רגישים וספציפיים יותר לשלילת אבחנה של טרשת נפוצה או CIS (Clinical Isolated Syndrome), בהשוואה לנוכחות סימני אזהרה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סימני אזהרה ותסמינים לא-אופייניים תוארו כאמצעי יעיל לזיהוי אבחנות חלופיות לטרשת נפוצה ו-CIS; עם זאת, הערך האבחנתי שלהם לא נבחן בעבר. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את הערך המנבא של דגלים אדומים ונוכחות תסמינים אופייניים או לא-אופייניים בעת הקבלה, בהקשר של האבחנה הסופית של חולים שהופנו בחשד לטרשת נפוצה.

במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בכל החולים שהופנו עם חשד לטרשת נפוצה במהלך תקופה של שלוש שנים. המשתתפים עברו הערכה של התסמינים ונוכחות דגלים אדומים, בהקשר של האבחנה הסופית.

מבין 244 חולים שהופנו, 119 (49%) אובחנו עם טרשת נפוצה או CIS וב-125 חולים (51%) נקבעה לבסוף אבחנה חלופית. 41 חולים הופנו בשל ממצאים אבנורמלים בבדיקת MRI. מבין 203 חולים עם תסמינים קליניים, 96 חולים הציגו תסמינים לא-אופייניים, כאשר ב-81 (84%) לא נקבעה אבחנה של טרשת נפוצה וב-15 (16%) נקבעה אבחנה של טרשת נפוצה או CIS. תסמינים אופייניים תוארו ב-107 חולים, 10% לא אובחנו עם טרשת נפוצה או CIS. לנוכחות תסמינים לא-אופייניים הייתה רגישות של 84%, סגוליות של 90% ושיעור PLR (Positive Likelihood Ratio) של 8.4; בעוד שלדגלים אדומים הייתה רגישות של 47%, סגוליות של 88% ו-PLR של 3.9 לשלילת אבחנה של טרשת נפוצה או CIS. שיעורי ההסכמה בין היועצים והמתמחים עמדו על 73%, בממוצע (בטווח 32-96%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי תסמינים לא-אופייניים בעת התייצגות החולים הם רגישים וספציפיים יותר, עם שיעורי PLR גבוהים יותר מנוכחות דגלים אדומים, לשלילת אבחנה של טרשת נפוצה או CIS.

J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2012;83(1):44-48

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה