תוצאות מבטיחות לתרופה חדשה כנגד CLL (מתוך J Clin Oncol)

מתוצאות מחקר חדש בשל 1 שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי ל-Navitoclax, תרופה חדשה החוסמת את תפקוד BCL-2, פעילות משמעותית כנגד לויקמיה בחולים עם CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia).

החוקרים מסבירים כי בעקבות התוצאות במחקרים מעבדתיים, הם ביקשו לבחון את הבטיחות, הפרמקוקינטיקה והפעילות הביולוגית של Navitoclax בחולים.

מדגם המחקר כלל 29 חולים עם CLL עמיד לטיפול או הישנות CLL, שלא קיבלו כל טיפול כנגד CLL במהלך 14 הימים האחרונים, או במהלך 30 ימים מטיפול בנוגדנים חד-שבטיים, לפני מתן מנה ראשונה של Navitoclax. מבין אלו, ב-21 תועדה לימפוציטוזיס בתחילת המחקר.

חציון הגיל של המשתתפים עמד על 67 שנים וב-20 זוהו לפחות 20 מאפיינים פרוגנוסטיים שליליים.

15 חולים קיבלו טיפול פומי ב- Navitoclax פעם ביום, במינונים עולים של 10, 110, 200 או 250 מ”ג ליום, במשך 14 ימים, ולאחר מכן הפסקת התרופה למשך שבעה ימים, ו-14 חולים טופלו ב- Navitoclax במינונים של 125, 200, 250, או 300 מ”ג ליום, למשך 21 ימים, של כל מחזור בן 21 ימים.

מהתוצאות עולה כי לתרופה פעילות משמעותית כנגד מחלה מערכתית, נודאלית ומחלה המערבת את הטחול. מבין 21 החולים עם לימפוציטוזיס בתחילת המחקר, ב-19 (90%) נרשמה ירידה של לפחות 50% מהמצב בתחילת המחקר. ירידה זו תועדה בתוך ימים מהתחלת הטיפול ב- Navitoclax.

ב-13 חולים זוהה טחול מוגדל נמוש בתחילת המחקר. בחמישה מקרים ממצא זה נעלם ובחמישה נוספים חלה ירידה חלקית בגודל הטחול. בתשעה חולים, שיפורים אלו באו לידי ביטוי בתוך שלושה מחזורי טיפול.

בנוסף, נרשמה נסיגה במחלה נודאלית ב-21 מבין 29 החולים. ירידה זו תועדה לאחר חציון של 50 ימים מהתחלת הטיפול ב- Navitoclax. נפח הגידול קטן ב-50% ומעלה ב-11 מהחולים הללו, כאשר 10 מהם טופלו במינון של 200 מ”ג ליום, או יותר.

מבין 26 החולים שטופלו ב- Navitoclax במינון של 110 מ”ג ליום, או יותר, ב-9 (35%) תועדה תגובה חלקית ובשבעה המחלה נותרה יציבה למשך למעלה משישה חודשים.

חולים טופלו למשך חציון של שבעה חודשים. חציון שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות עמד על 25 חודשים, וכך גם חציון הזמן עד להתקדמות המחלה. פעילות תועדה בחולים עם CLL עמיד לטיפול ב-Fludarabine, אדנופתיה משמעותית ו-CLL עם del(17p).

הרעילות המג’ורית שהביאה להגבלת המינון הייתה תרומבוציטופניה. תופעות לוואי אחרות כללו שלשולים, בחילות, הקאות, עייפות ונויטרופניה, שתועדו ב-10% מהחולים, או יותר.

תופעות לוואי חמורות אחרות של Navitoclax כללו TLS (Tumor Lysis Syndrome) בחולה אחד ונויטרופניה בשמונה חולים. תועד מקרה אחד של אוטם לבבי ומקרה אחד של PML (Progressive Multifocal Leukoencephalopathy). שתי התופעות הללו הוגדרו כתופעות שייתכן ונבעו מהטיפול ב- Navitoclax.

החוקרים סיכמו וקבעו כי מהתוצאות עולה כי יש לערוך מחקרים נוספים להערכת הטיפול Navitoclax במינון של 250 מ”ג ליום, שניתן במשטר מינון רציף.

J Clin Oncol. Published online December 19, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה