מתן Clomiphene בטוח ויעיל בטיפול בהיפוגונאדיזם (BJU Int)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BJU International עולה כי Clomiphene Citrate הינו טיפול בטוח ויעיל כנגד היפוגונאדיזם בגברים צעירים.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הארוך ביותר להערכת Clomiphene כטיפול לשימור פוריות בגברים עם רמות טסטוסטרון נמוכות, והגדול ביותר להערכת התגובה האובייקטיבית והסובייקטיבית לטיפול.

החוקרים מסבירים כי Clomiphene Citrate שימש כחלופה לשימור פוריות, אך לא נערכו מחקרים פרוספקטיביים רבים להערכת גישת טיפול זו.

במחקר התמקדו החוקרים ב-86 גברים, בגיל ממוצע של 29 שנים, כולם עם היפוגונאדיזם שאושר לפי שתי מדידות טסטוסטרון של פחות מ-300 ננוגרם לד”ל בבוקר. אף אחד מהמשתתפים במחקר לא טופל בכימותרפיה או הקרנות לאגן.

הטיפול ב- Clomiphene החל במינון של 25 מ”ג, פעם ביומיים, עם העלאת המינון ל-50 מ”ג, במטרה להביא לרמות טסטוסטרון של 500-600 ננוגרם לד”ל.

במהלך תקופת טיפול ממוצעת של 19 חודשים, 70% נותרו תחת מינון של 25 מ”ג; היתר נטלו מינון של 50 מ”ג. רמות טסטוסטרון כללי עלו מ-192 ננוגרם לד”ל בתחילת המחקר (ממוצע) ל-485 ננוגרם לד”ל, בעוד שרמות טסטוסטרון חופשי עלו מ-22 ל-95 פיקוגרם למ”ל. רמות אסטרדיול עלו מ-26 ל-39 פיקוגרם למ”ל. הן רמות LH והן רמות FSH עלו משמעותית, מ-1.6 IU/mL ל-6.8 IU/mL ומ-1.9 IU/mL ל-7.6 IU/mL, בהתאמה.

על-בסיס שאלון ADAM (Androgen Deficiency in Aging Males), נרשם שיפור משמעותי באחוז הגברים שדיווחו על ירידה בליבידיו (72% ל-32%), חוסר אנרגיה (65% ל-40%, ירידה בהנאה בחיים (85% ל-40%), תחושת עצבות (60% ל-30%) וירידה בפעילויות ספורט (55% ל-25%). 60% מהגברים דיווחו על שיפור בלפחות שלושה תסמינים, למרות שב-10% לא נרשם שיפור משמעותי באף אחד מהתסמינים.

לא זוהו תופעות לוואי משמעותיות לטיפול ב- Clomiphene במהלך המחקר.

המחקר לא היה גדול דיו בכדי לקבוע גורמים המנבאים את הצלחת הטיפול או כיצד וריקוצלה עשוי להשפיע על התוצאות. עם זאת, החוקרים מסכמים וכותבים כי ל- Clomiphene Citrate תפקיד חשוב בגברים עם חסר טסטוסטרון.

BJU Int 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה