סיכון מוגבר לשבץ מוחי בנוכחות פרפור פרוזדורים לאחר TAVI (מתוך Journal of the American College of Cardiology)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר קטן מהן עולה כי בחולים המפתחים פרפור פרוזדורים לאחר TAVI (Transcatheter aortic-valve implantation) קיים סיכון מוגבר לשבץ מוחי על-רקע הפרעת הקצב.

לדברי החוקרים, הופעת שבץ מוחי הינה ככל הנראה הסיבוך המטריד ביותר בעקבות TAVI, עם שיעורי היארעות של כ-4% – אחד מהגבוהים שתועדו בתחום הקרדיולוגיה ההתערבותית.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר 138 חולים, ללא היסטוריה קודמת של פרפור פרוזדורים, שעברו פרוצדורת TAVI. החולים היו תחת ניטור אק”ג רציף עד לשחרורם מבית החולים. הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים הוגדרה בנוכחות פרפור פרוזדורים שנמשך למעלה משלושים שניות.

פרפור פרוזדורים חדש תועד ב-44 חולים (31.9%) לאחר חציון של 48 שעות מהפרוצדורה (בטווח 0-72 שעות). הגורמים המנבאים פרפור פרוזדורים חדש כללו את גודל הפרוזדור השמאלי (יחס סיכויים של 1.21 עם כל עליה של 1 מ”מ למטר בריבוע, p<0.0001) וביצוע הפרוצדורה בגישה טרנס-אפיקאלית (יחס סיכויים של 4.08, p=0.019).

לאחר 30 ימי מעקב, נמצא קשר בין הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים ובין עליה בשיעורי שבץ מוחי / תסחיף סיסטמי (13.6% לעומת 3.2%, p=0.047 לאחר תקנון להבדלים בסיסיים בין הקבוצות), אך ללא הבדל מובהק בשיעורי התמותה לאחר 30 ימים או שנה אחת.

במאמר מערכת שהתייחס לממצאי המחקר נכתב כי הקשר בין פרפור פרוזדורים לאחר TAVI ובין שבץ מוחי מעלה גם שאלה באשר לטיפול האנטי-תרומבוטי המתאים לאחר הפרוצדורה. כיום הטיפול הסטנדרטי כולל שילוב אספירין וקלופידוגרל למשך 3-6 חודשים לאחר הפרוצדורה, אך המלצה זו אינה מבוססת-ראיות.

לאור המספר הגבוה של אירועי פרפור פרוזדורים שנמשכו פחות משעה, עולה השאלה של טיפול פרטני, הכולל טיפול משולב בנוגדי-קרישה, עם נוגדי-טסיות כבר עם הופעת פרפור פרוזדורים לאחר הפרוצדורה. שילוב של אספירין עם קלופידוגרל וקומדין בחולים אלו בסיכון גבוה מאוד, עשוי להביא לעליה משמעותית בסיכון לדימומים, ולכן בחלק מהמקרים עדיף להפסיק את אחד מנוגדי הטסיות ולעיתים אף את שתי התרופות.

החוקרים כותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי פרפור פרוזדורים נפוץ עוד יותר מכפי שסברו בעבר; הם מצאו כי כשליש מבין 138 החולים לאחר TAVI פיתחו את הפרעת הקצב. עוד עולה מהמחקר כי ישנם שני גורמים המנבאים פרפור פרוזדורים גודל הפרוזדור השמאלי והעובדה שחולים אלו שעברו TAVI בגישה טרנס-אפיקאלית היו גם בסיכון גבוה יותר לפרפור פרוזדורים.

למרות שמספר אירועי השבץ היה קטן, החוקרים סבורים כי הממצאים עשויים להעיד כי פרפור פרוזדורים הינו מנגנון חשוב המסביר לפחות חלק מאירועי השבץ המאובחנים לאחר פרוצדורות TAVI.

Journal of the American College of Cardiology

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה