מקומה של בדיקת MRI בנשים עם סרטן שד (Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי במרבית הנשים עם סרטן שד, אין עדות כי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI או Magnetic Resonance Imaging) מביאה לשיפור בתוצאות.

לדברי החוקרים, השימוש בבדיקת MRI הפך נפוץ מאוד בארצות הברית. עם זאת, אין עדויות רבות לתועלת עם בדיקות סקר של נשים לסרטן שד באמצעות בדיקת MRI , או ממצאים התומכים בכך שהשלמת בדיקות אלו באופן שגרתי לפני ניתוח משמר-שד מסייעת בבחירת החולות, הפחתת פרוצדורות ניתוחיות, או הפחתת הסיכון להישנות מקומית של הגידול.

עם זאת, ישנה תועלת לבדיקות MRI בנשים בסיכון גנטי גבוה. כמו כן, מדובר בבדיקה טובה מאחרות להערכת התגובה לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי וזיהוי גידולים ראשוניים בנשים המופיעות עם הגדלת קשריות לימפה בבית השחי.

בנשים בסיכון גבוה מאוד אלו עם מוטאציה BRCA או סיפור משפחתי המכוון למוטאציה זו הרושם של החוקרים הוא שיש הוכחה טובה להשלמת בדיקת MRI, אך מדובר באוכלוסיה קטנה מאוד של חולים.

החוקרים גם מצאו עדויות מעטות לפיהן MRI מביאה לשיפור התוצאות של ניתוח משמר-שד, בטווח הזמן הקצר או בטווח הארוך. הם מציינים שני מחקרים אקראיים מחקר MONET ו-COMICE, שמצאו כי בדיקות סקר באמצעות MRI לא הובילו לירידה בשיעור הפרוצדורות הכירורגיות.

העדות המשמעותית ביותר לתועלת של בדיקת MRI כבדיקת סקר תועדה בנשים עם מוטאציות BRCA ובנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד. לבדיקת MRI רגישות טובה יותר מממוגרפיה לזיהוי סרטן שד פולשני, ומביאה לזיהוי גידולים קטנים יותר ושיעור קטן יותר של גידולים המתפתחים במרווח הזמן בין הבדיקות.

עם זאת, אף אחד מהמחקרים הפרוספקטיביים-אקראיים להערכת בדיקות סקר לסרטן שד באמצעות בדיקת MRI בין אם בנשים בכלל או בנשים בסיכון גבוה לא התמקד בהישרדות כיעד הסיום. לכן, עדיין לא ברור אם התועלת הנ”ל מתורגמת ליתרון הישרדותי.

Lancet. 2011;378:1804-1811

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה