מהו הניתוח הבריאטרי הטוב ביותר כנגד השמנה בחולי סוכרת מסוג 2 ? (Ann Surg)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Surgery עולה כי הניתוח הבריאטרי הטוב ביותר בחולי סוכרת מסוג 2 תלוי בגודל החולה ובתוצאות הרצויות.

לדברי החוקרים, ניתוח מעקף קיבה (RYGB או Roux-En-Y Gastric Bypass) עודנו הטיפול הטוב ביותר במקרים של השמנה חמורה, או יותר, בחולי סוכרת מסוג 2. הם מוסיפים כי פרוצדורה זו עדיפה בהרבה על טיפול תרופתי וניתוח טבעת מתכוננת (LAGB או Laparoscopic Adjustable Gastric Band). בחולים עם סופר-השמנה (BMI של מעל 50 ק”ג למטר בריבוע), יש לשקול ניתוח מעקף תריסריון (Duodenal Switch); עם זאת, ניתוח זה יבוצע רק ע”י מנתחים מיומנים ובמרכזים מנוסים בגישה זו, ועל החולה להבין היטב את הסיכון המוגבר לסיבוכים עם התערבות זו, בהשוואה לניתוח מעקף קיבה.

המחקר הנוכחי כלל 86 חולי סוכרת מסוג 2, עם השמנה חולנית, שעברו ניתוח RYGB, 27 שעברו ניתוח מעקף תריסריון ו-30 שעברו LAGB. המחקר כלל גם קבוצת ביקורת שכללה 29 משתתפים שקיבלו טיפול רפואי שגרתי.

RYGB נמצא עדיף על טיפולים לא-כירורגיים ועל LAGB באחוז הירידה במשקל, השיפור הממוצע בערכי HbA1c, ירידה במדדי הטיפול התרופתי לסוכרת ורזולוציה של המחלה. ניתוח מעקף קיבה וניתוח מעקף תריסריון הובילו לאחוז ירידה דומה במשקל הגוף וכן למדדי מסת גוף דומים, אך מעקף תריסריון הוביל לשיפור גדול יותר משמעותית בערכי HbA1c ובמדדי הטיפול התרופתי לסוכרת, עם שיעור גבוה יותר של רזולוציה של המחלה (81.5% לעומת 48.1%, p=0.02).

שיעורי הסיבוכים לאחר שנה אחת עמדו על 10% עם ניתוח טבעת מתכווננת, 15.1% עם מעקף קיבה ו-40.7% עם מעקף תריסריון. שיעורי האשפוז החוזר לאחר שנה אחת עמדו על 6.7% עם LAGB, 11.6% עם RYGB ו-14.8% עם מעקף תריסריון. לא נרשמו מקרי תמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במידה והמטרה הינה שיפור ערכי HbA1c, אזי מעקף תריסריון הינו ניתוח עדיף על ניתוח מעקף קיבה בחולים עם ערכי BMI גבוהים. עם זאת, לאור שיעור הסיבוכים הגבוה הכרוך בפרוצדורה זו, לא מדובר בהתערבות המועדפת. להערכתם, אין מקום להצבת טבעת מתכווננת בחולים עם סוכרת חמורה מסוג 2, במידה והם בריאים דיו בכדי לעמוד בניתוח מעקף קיבה.

Ann Surg 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה