האם טיפול באספירין תורם להתפתחות מחלות מעי דלקתיות? (Alimentary Pharmacology & Therapeutics)

ממחקר חדש שפורסם ב- Alimentary Pharmacology & Therapeutics עולה קשר ברור בין טיפול תרופתי קבוע באספירין ובין התפתחות מחלת קרוהן. עם זאת, לא נמצא קשר דומה בין הטיפול התרופתי ובין התפתחות UC (Ulcerative Colitis).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאספירין השפעה שלילית על רירית מערכת העיכול, והטיפול התרופתי עשוי לשחק תפקיד באתיולוגיה של מחלות מעי דלקתיות (IBD או Inflammatory Bowel Disease). במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון לראשונה במחקר עוקבה פרוספקטיבי, אם טיפול קבוע באספירין מלווה בהתפתחות מחלת קרוהן ו-UC (Ulcerative Colitis).

מדגם המחקר כלל 135,78- גברים ונשים מאירופה, בגילאי 30-74 שנים, שגויסו ממחקר European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition Study. המשתתפים השלימו שאלונים בתחילת המחקר בנוגע לנטילת אספירין בקביעות, ולאחר מכן היו במעקב במטרה לזהות את החולים שפיתחו מחלת קרוהן או UC. לכל מקרה התאימו החוקרים ארבע ביקורות, ונערך תקנון לעישון סיגריות.

בסך הכל, 35 משתתפים אובחנו עם מחלת קרוהן ו-84 נוספים אובחנו עם UC. החוקרים מדווחים על קשר חיובי בין טיפול קבוע באספירין ובין הסיכון להתפתחות מחלת קרוהן (יחס סיכויים של 6.14). באלו שנטלו אספירין ועישנו סיגריות לא נמצא סיכון מוגבר (יחס סיכויים של 0.30). לא נמצא קשר בין טיפול קבוע באספירין ובין התפתחות UC (יחס סיכויים של 1.29).

החוקרים מסכמים וכותבים כי קיים קשר בולט בין טיפול קבוע באספירין ובין התפתחות מחלת קרוהן, אך לא נמצא קשר עם UC. להערכתם, יש לבחון את הנושא במחקר אפידמיולוגי של חולים במחלת קרוהן ובמידה והממצאים יאושרו, אזי ניתן יהיה לקבוע כי הטיפול עשוי להשפיע על התפתחות מחלת קרוהן במבוגרים.

Alimentary Pharmacology & Therapeutics. 2011;34(6):649-655

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה