תרגילי מתיחות ויוגה מקלים על כאב גב תחתון כרוני (Arch Intern Med)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי למתיחות, ללא קשר לשאלה אם מבוצעות במהלך תרגילי יוגה או תרגילי מתיחות קונבנציונאליים, תועלת מתונה במבוגרים עם כאב גב תחתון כרוני בדרגה בינונית.

החוקרים מצאו כי תרגילי יוגה יעילים יותר מספרי הדרכה-עצמית, אך לא יעילים יותר מתרגילי מתיחות, בשיפור התפקוד והקלה על התסמינים הנובעים מכאב גב תחתון כרוני, עם תועלת הנותרת למשך לפחות מספר חודשים.

מדגם המחקר כלל 228 מבוגרים עם כאב גב תחתון כרוני, שהביא למגבלה בינונית בתפקוד, כפי שנקבע לפי מדדי שאלון RDQ (Roland-Morris Disability Questionnaire) של 8.6-9.8 בסולם של 23 נקודות. החוקרים חילקו באקראי את המשתתפים לשלושה טיפולים נפוצים לכאב גב תחתון כרוני:

·         ספר הדרכה-עצמית (The Back Pain Helpbook), המספק מידע אודות הגורמים לכאבי גב והמלצה אודות תרגילים, שינויי אורחות חיים וטיפול בהחמרה בכאב.

·         12 שבועות תרגילי יוגה, כולל 17 תנוחות יחסית פשוטות עם וריאציות והתאמות, כמו גם תרגילי נשימה והרפיה עמוקה תחת הנחיה.

·         12 שבועות תרגילי מתיחות בהדרכה פיזיותרפיסט שהשלים תכנית הדרכה בת שעתיים. המפגשים כללו תרגילים אירוביים, 10 תרגילים לחיזוק השרירים ו-12 מתיחות במשך 30 שניות, כל אחת. המתיחות היו מכוונות לקבוצות השרירים הגדולות, עם דגש על הגו והרגליים.

החוקרים בחנו את השינוי בכאב ובמצב התפקודי בתחילת המחקר ולאחר 6, 12 ו-26 שבועות מההקצאה האקראית.

65% מהמשתתפים בתרגילי יוגה ו-59% מהמשתתפים בתרגילי מתיחות לקחו חלק בלפחות שמונה מפגשים. 63% מהמשתתפים בתרגילי יוגה ו-82% מהמשתתפים בתרגילי מתיחות דיווחו כי ערכו תרגילים בביתם, שלושה ימים בשבוע, או יותר.

החוקרים מדווחים על הקלה בהפרעה לתפקוד על-רקע כאבי גב בכל קבוצות המחקר, עם הבדלים מובהקים בין שלוש קבוצות המחקר לאחר שישה שבועות, 12 שבועות ו-26 שבועות.

בהשוואה להדרכה-עצמית, בקבוצת יוגה נרשם שיפור בתפקוד לאחר 12 ו-26 שבועות, ובקבוצת המתיחות דווח על שיפור בתפקוד לאחר 6, 12 ו-26 שבועות.

לא דווח על הבדלים מובהקים בין קבוצת המשתתפים בתרגילי יוגה והמשתתפים בתרגילי מתיחות. לא נרשמו הבדלים משמעותיים בין קבוצות הטיפול בהפרעה של כאב לתפקוד, למעט לאחר 12 שבועות, אז המשתתפים בקבוצת היוגה דיווחו כי התסמינים הובילו להפרעה הרבה פחות משמעותית בהשוואה לקבוצת הטיפול העצמי.

המשתתפים בשתי קבוצות המחקר צמצמו את הצורך בטיפול תרופתי עם הזמן. בהשוואה לקבוצת הטיפול העצמי, שיעור כפול של חולים בקבוצת היוגה והמתיחות (כ-40% לעומת 20%) דיווחו כי נטלו פחות תרופות לאחר 12 ו-26 שבועות.

עדיפות לתרגילי יוגה ומתיחות תועדה גם עבור יעדים משניים של המחקר, שכללו את מדדי RDQ ומדדים להערכת ההפרעה בתפקוד שנבעה מכאבי הגב. שיעור גבוה יותר של חולים בקבוצת יוגה ומתיחות היו מאוד שבעי רצון מהטיפול הכולל שניתן להם כנגד כאבי גב.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת תרגילי יוגה ומתיחות בחולים עם כאבי גב כרוניים חמורים יותר.

Arch Intern Med. 2011. Published online October 24, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה