האם ניתן לנבא השמנת-יתר מגיל צעיר? (Arch Pediatr Adolesc Med)

ממחקר פרוספקטיבי חדש שפורסם במהדורת אוקטובר של כתב העת Archives of Pediatric and Adolescent Medicine עולה כי מגמת השינוי במדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index)  בגיל 3.5 שנים עשויה לסייע בניבוי השמנת-יתר בעתיד.

המחקר כלל קרוב לאלפיים ילדים בגילאי חמישה חודשים עד שמונה שנים והחוקרים זיהו שלוש מגמות עליה במשקל: מגמה נמוכה עד יציבה (54.5%), מגמה מתונה (41%) ועליה גבוהה (4.5%). מגרף של הגיל מול BMI עולה תרשים בו העקומה הראשונה והשנייה מקבילות זו לזו על ציר ה-X, בעוד שהמגמה בקבוצת הילדים השלישית חלה עליה חדה מאוד בגיל 3.5 שנים.

בנוסף  למדידת הגובה והמשקל של הילדים בכל שנה, במטרה לחשב את ערכי BMI, החוקרים ראיינו את המטפלים העיקריים (98% היו האימהות) אודות מספר גורמים העשויים להשפיע על דפוס העלייה במשקל של הילדים. אלו כללו ערכי BMI של האם, הנקה, דיכאון, גיל האם בעת לידת הילד הראשון, נתונים אודות הגירה וגורמים סוציו-אקונומיים (רמת ההשכלה של האם, הכנסת משק הבית, תפקוד המשפחה).

החוקרים חישבו עליה מוקדמת במשקל כעליה לאחר חמישה חודשים, פחות משקל הלידה, מחולק בחמישה חודשים.

שני גורמים אימהיים היו קשורים בקשר מובהק עם הסבירות שהילד יהיה בקבוצת מגמת העלייה המשמעותית במשקל הגוף: עישון במהלך ההריון ו-BMI אימהי גבוה. יחסי הסיכויים המתוקנים עבור עישון היה 2.28; עבור עודף משקל יחס הסיכויים היה 2.38 ועבור השמנה היה 6.33.

המחקר החדש מצטרף למחקרים קודמים שעקבו אחר מדדי BMI במהלך תשע נקודות זמן. מגבלה של המחקר הינה כי גורמי הסיכון שזוהו אינם בהכרח גורמים להשמנה. במקום זאת, גורמי סיכון אלו מעלים את הסבירות לדפוס התפתחות הדומה לזה שתועד בקבוצת הילדים עם מגמת עליה מהירה בערכי BMI.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2011;165:906-912

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה