הקשר בין קדם יתר לחץ דם ובין הסיכון לשבץ מוחי (Neurology)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, לפיו קדם-יתר לחץ דם מעלה את הסיכון לשבץ מוחי בשיעור של כ-50.  הם מדגישים כי הסיכון לשבץ מוחי היה בולט יותר בנוכחות ערכי לחץ דם סיסטולי או דיאסטולי גבוהים בתוך טווח קדם-יל”ד.

יתר לחץ דם הינו גורם סיכון מוכר היטב לשבץ מוחי. עם זאת, בספרות הרפואית אין נתונים בנוגע לקדם-יתר לחץ דם, המוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי בטווח 120-139 מ”מ כספית, או לחץ דם דיאסטולי בטווח 80-89 מ”מ כספית.

הסקירה הנוכחית כללה 12 מחקרי עוקבה פרוספטקיביים, שדווחו על הסיכון היחסי לשבץ מוחי, בהקשר של קדם יתר לחץ דם בלמעלה מחצי מיליון מבוגרים בגיל העמידה ומעלה. איכות המחקרים הכוללת הייתה טובה, משך המעקב במחקרים נע בין 2.7 ל-32 שנים.

שכיחות קדם יתר לחץ דם נעה בטווח 25-46%. לאחר תקנון לגיל, מין וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (כולל סוכרת, השמנה, כולסטרול ועישון), נרשמה עליה של 56% בסיכון לשבץ מוחי בנוכחות קדם יתר לחץ דם.

שבעה מבין 12 המחקרים הבחינו בין חולים עם ערכי לחץ דם בחלק התחתון של הטווח המקובל להגדרת קדם יתר לחץ דם (לחץ דם סיסטולי של 120-129 מ”מ כספית, לחץ דם של 80-84 מ”מ כספית) ובין חולים עם ערכי לחץ דם גבוהים בטווח הגדרת קדם יתר לחץ דם (לחץ דם סיסטולי 130-139 מ”מ כספית, לחץ דם דיאסטולי בין 85-89 מ”מ כספית. במבוגרים עם קדם יתר לחץ דם וערכים בטווח התחתון לא הודגם סיכון משמעותי לשבץ מוחי, אך באלו עם ערכים גבוהים יותר תועד סיכון זה.

בתת-קבוצה של חולים קשישים עם קדם יתר לחץ דם, לא תועדה היארעות מוגברת לשבץ מוחי.

Neurology. 2011;77:1330-1337

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה