מדידה ומעקב אחר קרינה להפחתת חשיפה לקרינה (מתוך הכנס השנתי של North American Society for Cardiovascular Imaging)

הכל החשוב ביותר בניסיונות להפחתת חשיפה של מטופל לקרינה מייננת עקב בדיקות הדמיה קרדיווסקולאריות אינו פיתוח טכנולוגיות חדשות, אלא מערכת למעקב וניתוח נתוני החשיפה לקרינה מכל בדיקת הדמיה, כך טוענים רופאים מאוניברסיטת פנסילבניה, שהצליחו להפחת את החשיפה לקרינה עקב בדיקות הדמיה.

לפני מספר שנים, החוקרים החלו ליישם פרוטוקולים חדשים בכל מרכזי ההדמיה של בית החזה, ותיעדו ירידה במינוני הקרינה לכל אורך הדרך, רק הודות לשינוי הפרוטוקולים, ולא עם טכנולוגיות הדמיה חדשות יותר.

במסגרת התכנית המקיפה, על כל אנשי הצוות העובדים עם כל סורק במרכז הרפואי להכיר ולאמץ פרוטוקולים להפחת מינוני קרינה. הכלי החשוב ביותר להפחתת הקרינה הוא הנתונים. קשה מאוד את המצב הנוכחי, הצפוי בעתיד ואת שקרה בעבר, במידה ולא ניתן לאסוף את הנתונים העיקריים.

באוניברסיטת פנסילבניה השתמשו בתכנית Radiance האוספת באופן אוטומטי את הנתונים הנוגעים למינוני קרינה עקב טומוגרפיה ממוחשבת. התוכנה הינה פלטפורמה שמחלקת האוניברסיטה לכל מרכז רפואי המעוניין בכך. עד כה, כ-300 מרכזים הורידו את התוכנה מאתר האינטרנט, ו-30-40 משתמשים בתוכנה באופן פעיל.

מדובר בכלי מהיר, קל ושימושי לשיפור הפרוטוקולים והבטחת איכות.  קרדיולוגים, רדיולוגים, טכנאים והרופאים המפנים יכולים להשתמש בנתונים כמשוב אודות ההצלחה שלהם ביישום תוכניות להפחתת חשיפה לקרינה. התוכנה עשויה להדגים את המגמות בנוגע לחשיפה לקרינה של רופאים מסוימים או טכנולוגיות ספציפיות, כמו גם עבור מכונות ספציפיות.

המערכת מסייעת מאוד גם בזיהוי מקרי קיצון, סורקים הכרוכים בחשיפה למנה גבוהה של קרינה או חולים שנחשפו למינון מצטבר גדול במיוחד במהלך מספר בדיקות.

מתוך הכנס השנתי של North American Society for Cardiovascular Imaging

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה