האם התקן תוך-רחמי מפחית את הסיכון לסרטן צוואר הרחם? (Lancet Oncol)

בנשים עם היסטוריה של שימוש בהתקן תוך-רחמי (IUD או Intrauterine Device) נרשם סיכון  נמוך בכמחצית להתפתחות סרטן צוואר הרחם, בהשוואה לנשים שמעולם לא השתמשו באמצעי מניעה, כך עולה מניתוח חדש של הנתונים בנושא ע”י חוקרים מאירופה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממחקרים אפידמיולוגים עולה כי התקן תוך-רחמי מפחית את הסיכון לסרטן רירית הרחם, אך ההשפעה על הסיכון לסרטן צוואר הרחם לא הייתה ידועה.

מהמחקר האפידמיולוגי שכלל קרוב ל-20,000 נשים עולה כי בקרב נשים שהשתמשו בהתקן תוך רחמי נרשמה ירידה של 45% בסיכון לסרטן צוואר הרחם, בהשוואה לאלו שמעולם לא השתמשו באמצעי זה.

החוקרים התבססו על נתונים משני מחקרים גדולים; מחקר אחד כלל 10 מחקרי מקרה-ביקורת של סרטן צוואר הרחם משמונה מדינות ואילו המחקר השני כלל נתונים מ-16 סקרי HPV בנשים מהאוכלוסייה הכללית ב-14 מדינות. סך הכול נכללו 2205 נשים עם סרטן צוואר הרחם ו-2214 ביקורות תואמות ללא סרטן צוואר הרחם ממחקרי מקרה-ביקורת, ו-15,272 נשים בריאות מסקרי HPV.

החוקרים מצאו קשר שלילי בולט בין שימוש אי-פעם בהתקן תוך-רחמי ובין סרטן צוואר הרחם (יחס סיכויים של 0.55, p<0.0001) לאחר תקנון לגורמים שונים, כולל מספר בדיקות PAP קודמות.

החוקרים מדווחים על קשר מגן עם שני הסוגים ההיסטולוגים העיקריים של סרטן צוואר הרחם Squamous Cell Carcinoma (יחס סיכויים של 0.56, p<0.0001) ו-Adenocarcinoma או Adenosquamous Carcinoma (יחס סיכויים של 0.46, p=0.035). עם זאת, לא נמצא קשר מגן בקרב נשים חיוביות לנגיף HPV (יחס סיכויים של 0.68, p=0.11).

לאור זאת, החוקרים קובעים כי התקן תוך-רחמי לא הגן על נשים מפני זיהום בנגיף HPV, אך סיפק הגנה מפני התפתחות רטן צוואר הרחם. לדבריהם, מהמחקר עולה כי התקן תוך רחמי אינו משפיע על שכיחות זיהומי HPV, אך עשוי להשפיע על הסיכון להתקדמות הזיהום לממאירות של צוואר הרחם.

מנגנון ההגנה עקב השימוש בהתקן אינו-ידוע והחוקרים מציעים במאמר מספר מגנונים אפשריים.

Lancet Oncol. Published online September 13, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה