השוואה בין תרופות אנטי-פסיכוטיות שונות לטיפול בהתקפי מאניה (Lancet)

למרות שתרופות אנטי-פסיכוטיות יעילות יותר משמעותית מתרופות מייצבות מצב-רוח בטיפול בהתקפי מאניה, חלק מהתרופות הרבה יותר טובות מאחרות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סקירות קודמות הצביעו על תוצאות לא-עקביות אודות היעילות של טיפולים תרופתיים במקרים של התקפי מאניה. במחקר הנוכחי ערכו החוקרים מטה-אנליזה של מספר טיפולים, במטרה להעריך את ההשפעות של כל התרופות לטיפול במאניה.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של 68 מחקרים אקראיים ומבוקרים (כ-16,000 משתתפים), שנערכו בין 1 בינואר, 1980 ועד 25 בנובמבר, 2010, שערכו השוואה בין כל אחת מהתרופות הבאות במינון תרפואיטי לטיפול בהתקף מאניה במבוגרים: Aripiprazole, Asenapine, Carbamazepine, Valproate, Gabapentin, Haloperidol,Lamotrigine, Lithium, Olanzapine, Quetiapine, Risperidone, Topiramate ו-Ziprasdone. היעד העיקרי היה השינוי הממוצע במדדי דירוג מאני ומספר החולים שפרשו מהטיפול שהוקצה להם לאחר שלושה שבועות.

מהתוצאות עולה כי Haloperidol [(SMD, Standardised Mean Difference) של 0.56-)], Risperidone (SMD של 0.50-), Olanzapine (0.43-), Lithium (0.37-), Quetiapine (0.37-), Aripiprazole (0.37-), Carbamazepine (0.36-), Asenapine (0.30-), Valproate (0.20-) ו-Zirpasidone (0.20-) היו יעילים יותר משמעותית מפלסבו, בעוד ש-Gabapentine , Lamotrigine ו-Topiramate לא היו עדיפים על פלסבו.

עם Haloperidol תועד המספר הגבוה ביותר של הבדלים משמעותיים, והטיפול היה יעיל יותר משמעותית בהשוואה ל-Lithium (SMD של 0.19-), Quetiapine (0.19-), Aripiprazole (0.19-),Carbamezepine (0.20-), Asenapine (0.26-), Valproate (0.36-), Ziprasidone (0.36-), Lamotrigine (0.48-), Topiramate (0.63-) ו-Gabapentin (0.88-).

ל-Risperidone ו-Olanzapine היה פרופיל דומה מבחינת היעילות, ותרופות אלו היו יעילות יותר מ-Valproate, Ziprasidone, Lamotrigine, Topiramate ו-Gabapentin.

Olanzepine, Risperidone ו-Quetiapine הובילו להפסקת הטיפול בשיעור נמוך יותר משמעותית, בהשוואה ל-Lithium, Lamotrigine, פלסבו, Topiramate ו-Gabapentin.

החוקרים כותבים כי בסיכומו של דבר, התרופות האנטי-פסיכוטיות נמצאו יעילות יותר משמעותית ממייצבי מצב-רוח. יש לראות ב-Risperidone, Olanzapine ו-Haloperidol אפשרויות הטיפול הטובות ביותר בהתקפי מאניה.

Lancet. Published online August 17, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה