הפרעות שינה נפוצות לאחר הפסקת טיפול הורמונאלי (Menopause)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Menopause עולה שכיחות מוגברת של הפרעות שינה בנשים המפסיקות נטילת טיפול הורמונאלי קצר-טווח להקלה על תסמיני מנופאוזה. הפרעות השינה כוללות קשיי הירדמות, המשך שינה ואיכות שינה ירודה באופן כללי.

לדברי החוקרים, בנשים הבוחרות להפסיק טיפול הורמונאלי עשויות תתכן תועלת לגישות חלופיות לטיפול בהפרעות שינה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול הורמונאלי משמש לעיתים קרובות להקלה על הפרעות שינה בנשים במהלך המעבר למנופאוזה. הנחיות שפורסמו לאחרונה ממליצות להגביל את משך הטיפול ההורמונאלי ולא ברור אם חלה הישנות בהפרעות השינה לאחר הפסקת הטיפול.

במטרה להעריך את השפעות הפסקת טיפול הורמונאלי קצר-טווח על השינה, החוקרים ערכו ניתוח משני של נתונים ממחקר אקראי בו נשים המשיכו בטיפול הורמונאלי או הפסיקו את הטיפול למשך 1-2 חודשיים.

הנשים לקחו חלק במחקר READ (Radiological Evaluation and Breast Density), שנועד להעריך אם הפסקת טיפול הורמונאלי זמן קצר לפני בדיקת ממוגרפיה הביאה להפחתת צפיפות השד בבדיקה וצורך בבדיקות ממוגרפיה נוספות. 80% מהנשים נטלו טיפול הורמונאלי להקלה על תסמינים.

ניתוח הנתונים הסופי התמקד ב-518 נשים שהמשיכו בטיפול הורמונאלי, 452 שהפסיקו את הטיפול למשך חודש ו-435 שהפסיקו הטיפול למשך חודשיים. גיל המשתתפות הממוצע עמד על 60 שנים.

הנשים השלימו שאלוני שינה בתחילת המחקר ובתוך כשלושה חודשים מההקצאה האקראית. ערפלנים אפשריים, דוגמת צריכת אלכוהול, BMI, גיל, גזע ומוצא אתני נלקחו בחשבון.

החוקרים מדווחים כי נשים שהפסיקו נטילת טיפול הורמונאלי דיווחו בשכיחות גבוהה יותר משמעותית על הפרעות שינה, בהשוואה לנשים שהמשיכו בטיפול ההורמונאלי.

בהשוואה לנשים שהמשיכו בטיפול, באלו שהפסיקו את הטיפול למשך חודשיים תועדה עליה של 46% במספר הימים עם קשיי הירדמות, עליה של 46% במספר הימים עם שינה ירודה ועליה ב-31% במספר הימים בהם התעוררו מוקדם מדי. ההשפעה של הפסקת הטיפול למשך חודש אחד הייתה פחות בולטת, אך עדיין מובהקת סטטיסטית.

הקשר בין הפסקת טיפול הורמונאלי ובין הפרעות שינה לא היה שונה משמעותית לפי גיל, סוג או משך הטיפול ההורמונאלי.

החוקרים כותבים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקר קטן קודם, שהדגים עליה מתונה בהפרעות שינה לאחר הפסקת טיפול הורמונאלי.

Menopause. Published online July 16, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה