הנחיות חדשות מטעם ACOG למניעת אירועים תרומבואמבוליים (Obstet Gynecol)

לפי הנחיות ה-ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists), בכל המקרים של ניתוח קיסרי נדרש מתן טיפול מונע לאירועי תרומבואמבוליזם בעת הלידה. במאמר החדש מטעם האיגוד, שזכתה לכותרת “Thromboembolism in Pregnancy” ביקשו המומחים לסכם את העדויות וההמלצות בנוגע לגורמי סיכון, אבחנה, טיפול ומניעת תרומבואמבוליזם, בעיקר תרומבואמבוליזם ורידי, בהיריון.

המומחים מסבירים כי בהשוואה לנשים לא-הרות, בנשים הרות עליה של פי 4-5 בסיכון לתרומבואמבוליזם. כ-80% מהאירועים התרומבואמבוליים במהלך ההיריון הם אירועים ורידיים, כאשר תסחיף ריאתי ואירועי תרומבואמבוליזם ורידיים אחרים אחראיים ל-1.1 ממקרי תמותה ל-100,000 לידות, או 9% מכללי מקרי תמותה אימהית בארצות הברית.

במדינות מתפתחות, הגורם המוביל לתמותה אימהית הינו דימום; עם זאת, במדינות מפותחות, בהן אמצעי טיפול ומניעה טובים, מחלה תרומבואמבולית הינה אחת הסיבות המובילות לתמותה.

המלצות ומסקנות בדרגה B מטעם ה-ACOG (מבוסס על עדויות מדעיות מוגבלות או לא-עקביות):

·         תרכובות הפרין הן נוגד הקרישה המועדף בהריון

·         לצמצום סיבוכי דמם לאחר-לידה, גישה סבירה הינה להמשיך בטיפול בנוגד-קרישה לא לפני 4-6 שעות לאחר לידה נרתיקית, או 6-12 שעות לאחר ניתוח קיסרי.

·         ניתן לטפל ב-Warfarin, LMWH (Low Molecular Weight Heparin) ו-UFH (Unfractionated Heparin) בזמן הנקה, מאחר שאינם מצטברים בחלב שד וחסרי השפעה נוגדת-קרישה בתינוקות.

המלצות בדרגה C מטעם ה-ACOG:

·         בנשים עם היסטוריה של אירועי קרישיות, בהן לא בוצעה הערכה מקיפה לגורמים אפשריים, יש להשלים בדיקות לנוגדני APL (Antiphospholipid Antibodies), כמו גם להפרעות קרישה תורשתיות.

·         בנשים עם תרומבואמבוליזם חד במהלך ההריון הנוכחי, או באלו בסיכון גבוה לתרומבואמבוליזם ורידי, כולל נשים עם מסתם לב מכאני, מומלץ מתן נוגד-קרישה תרפויטי.

·         בנשים בהן מתוכננת התחלה מחדש של טיפול נוגד-קרישה לאחר הלידה, ניתן להותיר מכשירים פניאומטיים במקומם עד שהאישה ניידת וממשיכים בטיפול נוגד-קרישה.

·         בחודש האחרון להריון, או לפני כן במידה והלידה קרבה, ניתן להחליף את הטיפול המניעתי או התרפויטי בנוגדי-קרישה מ-LMWH ל-UFH, לו זמן מחצית חיים קצר יותר.

·         יש להימנע מחסם עצבי למשך 10-12 שעות לאחר מנה מניעתית של LMWH, או 24 שעות לאחר המנה התרפויטית האחרונה של LMWH.

·         בכל הנשים תחת טיפול מניעתי, מומלץ שימוש במכשירים פניאומטיים לפני ניתוח קיסרי. עם זאת, אין לדחות ניתוח קיסרי דחוף עד להצבתם.

Obstet Gynecol. 2011;118:718-729

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה