רשתות חברתיות מעלות את הסיכון להתמכרות לסמים בבני נוער

מסקר ארצי שנערך בקרב אמריקאים להערכת הרגלי השימוש בחומרים שונים עולה קשר בין בילוי ברשתות חברתיות ובין עליה בשכיחות עישון, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים בקרב בני נוער.

הסקירה כללה כ-1,000 בני נוער ומעט למעלה מ-500 הורים לבני נוער אלו. ביום ממוצע, 70% מבני הנוער בגילאי 12-17 שנים (17 מיליון בני נוער) מבלים בין דקה לשעות באתרים דוגמת Facebook, Myspace ורשתות חברתיות אחרות, כך לפי Center on Addiction and Substance Abuse (CASA) באוניברסיטת קולומביה.

בקבוצת הגיל הנ”ל, בקרב בני נוער הנוהגים לגלוש ברשתות חברתיות תודה עליה של פי חמש בשכיחות עישון, עליה של פי שלוש בשכיחות שתיית אלכוהול ועליה של פי שתיים בשכיחות שימוש במריחואנה, בהשוואה לבני נוער שלא גלשו כלל באתרי רשתות חברתיות.

מהתוצאות עולה כי מחצית מבני הנוער גלשו לרשת חברתית במהלך יום נתון ראו תמונות של ילדים שיכורים, מעולפים או משתמשים בסמים. עם זאת, גם 14% מהילדים שדיווחו כי לא גלשו כלל לרשתות חברתיות ביום נתון, טענו כי ראו בשלב מסוים באתר תמונות של ילדים שיכורים, מעולפים או משתמשים בסמים.

בקרב בני נוער שנחשפו לתמונות אלו נרשמה עליה של פי ארבע בסיכויים להשיג מריחואנה, עליה של פי שלוש בסיכוי להשגת תרופות המחייבות מרשם-רופא, ללא מרשם רופא, ועליה של פי שתיים בסיכון להשגת אלכוהול. בקרב בני נוער אלו נרשמה עליה של פי שתיים בהערכה כי ינסו סמים בשלב מסוים בעתידם, וסיכוי הרבה יותר גבוה לחברים המשתמשים בסמים לא-חוקיים.

הממצא המטריד ביותר נובע מכך שקרוב למחצית מבני הנוער נחשפו לתמונות, מעטים ראו תמונות אלו כאשר היו בגיל 13 שנים ומטה. עובדה זו לבדה צריכה להחדיר פחד ללבבות הורים לילדים קטנים. אך מהסקר, שכלל גם מבוגרים, עולה כי תשעה מבין עשרה הורים אינם סבורים כי בקרב בני נוער המבלים ברשתות חברתיות נטייה מוגברת לשתות אלכוהול או להשתמש בסמים. רק 64% מההורים דיווחו כי הם עוקבים אחר דף הבית של הילד ברשת החברתית.

החוקרים קוראים להורים להציג חזית אחידה ועקבית כנגד שימוש בחומרים אסורים. הם גם קוראים למפעילי הרשתות החברתיות לצמצם את התמונות מסוג זה ולשלול גישה למתבגרים המפרסמים אותן.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה