האם בשר מעובד מעלה את הסיכון לשבץ מוחי? (Am J Clin Nutr)

מהמחקר הגדול ביותר שנערך עד כה בנושא הקשר בין שבץ מוחי וצריכת בשר אדום עולה כי צריכה מוגברת של בשר מעובד, אך לא בשר אדום טרי, מלווה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי, כולל אוטם מוחי.

במחקר שכלל למעלה מ-40,000 גברים משבדיה, תועדו כ-2400 מקרי שבץ מוחי במהלך עשר שנים. כל הגברים לקחו חלק במדגם Cohort of Swedish Men , שהחל בשנת 1997, כאשר כל הגברים היו בגילאי 45-79 שנים. המשתתפים מילאו שאלונים שכללו 350 שאלות בנוגע לדיאטה ואורחות חיים.

החוקרים אספו גם מידע אודות מדד מסת גוף, נטילת אספירין, היסטוריה של סוכרת ויתר לחץ דם, צריכת אלכוהול, והיסטוריה משפחתית של מחלות לב, כמו גם הרגלי עישון, מחלות לב או ממאירות.

החוקרים משערים כי נתרן בבשר מעובד, העשוי לתרום להתפתחות יתר לחץ דם במידה וצריכתו גבוהה דיו, עשוי לתרום לעליה בסיכון לשבץ מוחי דרך התפתחות נוקשות וסקולארית או עקה חמצונית.

ניטריטים עשויים לתרום גם הם לסיכון המוגבר לשבץ מוחי. מאחר שלא זוהה קשר בין בשר אדום טרי ובין שבץ מוחי, לא סביב כי ברזל הם או כולסטרול בבשר מעובד יסבירו את הממצאים.

החוקרים מצאו כי הסיכון היחסי לשבץ מוחי בקרב משתתפים שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של בשר מעובד, בהשוואה לאלו שצרכו את הכמות הקטנה ביותר של בשר מעובד, עמד על 1.23 (p=0.004 ).

בקרב גברים שאכלו כמות גדולה יותר של בשר אדום טרי נרשמה גם עליה בסיכון לשבץ מוחי, אך הקשר לא היה מובהק סטטיסטית. בשר מעובד לווה בעליה משמעותית בסיכון לאוטם מוחי (סיכון יחסי של 1.18, p=0.03 ), אך לא בעליה בסיכון לשבץ המורגי.

למרות שהמחקר סותר חלק מהמחקרים הקודמים בנוגע לקשר בין בשר אדום מעובד ובין שבץ מוחי, העוצמה הסטטיסטית של המחקר חזקה דיו בכדי להתייחס לממצאים ברצינות.

מהממצאים עולה כי מוצרי בשר הנחשבים לרוב כבריאים יותר, עשויים למעשה להגדיל את הסיכון לשבץ מוחי במידה והצריכה גדולה דיו.

Am J Clin Nutr. 2011;94:417-421

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה