מהי הדיאטה האופטימאלית בחולים עם הפרעות ברמות השומנים בדם ? (JAMA )

דיאטה עתירה במזונות שהוכחו כבעלי השפעה חיובית על הלב, טובה יותר משמעותית מדיאטה דלה בשומן רווי בהפחתת ערכי LDL בחולים עם היפרליפידמיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

החוקרים מדווחים כי הדיאטה במוצרי מזון המפחיתים את רמות כולסטרול הובילה לירידה של 26 מ”ג לד”ל ברמות LDL , ירידה דומה בהיקפה לזו שתועדה במחקרים מקודמים להערכת סטטינים.

ארבעת המרכיבים העיקריים של הדיאטה כוללים מזונות שה-FDA זיהה ככאלו בעלי השפעה חיובית על הלב הודות ליכולתם להביא לירידה בערכי כולסטרול בדם. מרכיבים אלו כוללים חלבוני סויה, סיבים שונים דוגמת פסיליום, ירקות, אגוזים וסטרולים צמחיים.

המחקר שארך 24 שבועות כלל 351 משתתפים עם היפרליפידמיה מארבעה מרכזים רפואיים בקנדה. המשתתפים חולקו באקראי לאחת משתי התערבויות תזונתיות: דיאטה סטנדרטית דלה בשומן רווי ודיאטה המבוססת על סטרולים צמחיים, חלבוני סויה, סיבים ואגוזים (דיאטת פורטפוליו). מעבר לדיאטה פורטפוליו, המשתתפים שאכלו מוצרי מזון בעלי השפעה חיובית על הלב קיבלו ייעוץ תזונתי למשך שישה חודשים, כאשר קבוצת משתתפים תחת טיפול אינטנסיבי זכו לשבע פגישות בנות 40 דקות וקבוצת המשתתפים תחת טיפול שגרתי זכו לשתי פגישות ייעוץ.

החוקרים מדווחים כי טיפול אינטנסיבי עם דיאטת פורטפוליו הוביל לירידה של 13.8% בערכי LDL , ירידה של 26 מ”ג לד”ל (p<0.001 ). בדומה, בחולים בקבוצת דיאטת פורטפוליו תחת ייעוץ שגרתי נרשמה ירידה משמעותית בערכי LDL , עם ירידה של 13.1% (24 מ”ג לד”ל). הירידה בערכי LDL לא הייתה שונה משמעותית בין שתי זרועות הטיפול בקבוצת דיאטת פורטפוליו.

בקרב משתתפים שהקפידו על דיאטה המבוססת יותר על מוצרים צמחיים נרשמה הירידה הקטנה ביותר בערכי LDL .

להשוואה, בקרב מטופלים בקבוצת הביקורת שהקפידו על דיאטה דלת שומן רווי סטנדרטית נרשמה ירידה של 3% בערכי LDL (ירידה של 8 מ”ג לד”ל). שיעור הירידה בערכי LDL היה גבוה יותר משמעותית בשתי קבוצות דיאטת פורטפוליו, בהשוואה לדיאטה דלת שומן רווי (p<0.001 ).

JAMA2011; 306:831-839

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה