הבדלים בתועלת של טיפולים אנטיביוטיים כנגד זיהומי עור בילדים (Pediatrics)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על הבדלים בתועלת של תרופות אנטיביוטיות שונות בטיפול בזיהומי עור ורקמה רכה בילדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלה עליה בשכיחות זיהומי עור ורקמה רכה בילדים, בעיקר בשל התפשטות חיידקי MRSA (Methicillin Resistant Staphylococcus Aureus). הטיפול האנטיביוטי הטוב ביותר במקרים אלו של MRSA הנרכש-בקהילה, עדיין אינו ידוע.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות את התועלת של Clindamycin (כקבוצת ייחוס), Trimethoprim-Sulfamethoxazole ותרופות ממשפחת ביתא-לקטאם, בטיפול בזיהומי עור ורקמה רכה בילדים בגילאי 0-17 שנים, שפיתחו זיהום זה בין השנים 2004-2007. יעדי הסיום העיקריים של המחקר היו כשלון טיפול, שהוגדר בנוכחות זיהום בעור ורקמה רכה בתוך 14 ימים מהיארעות זיהום בעור ורקמה רכה, והישנות, שהוגדרה בנוכחות הופעת זיהום בעור ורקמה רכה לאחר 15-365 ימים. החוקרים העריכו את שיעור כשלונות הטיפול ושיעורי ההישנות על-פי מודלים מתוקננים על-בסיס השאלה אם בוצע ניקוז או לאו.

שיעור כשלונות הטיפול עמד על 8.9% (568 ילדים) מבין 6407 הילדים שעברו ניקוז והישנות תועדה ב-22.8% (994 ילדים). בקבוצת המטופלים ב-Trimethoprim-Sulfamethoxazole, יחס הסיכויים המתוקן לכשלון טיפול עמד על 1.92; באשר להישנות, יחס הסיכון עמד על 1.26. באשר לתרופות ממשפחת ביתא-לקטאם, יחס הסיכון עמד על 2.23 ו-1.42, בהתאמה.

בקרב 41,094 ילדים בהם לא בוצע ניקוז, תועדו 2435 כשלונות טיפול (5.9%) ו-5436 מקרי הישנות (18.2%). באשר לכשלון הטיפול, יחס הסיכויים עמד על 1.67 בקרב מטופלים ב-Trimethoprim-Sulfamethoxazole ו-1.22 עבור תרופות ממשפחת ביתא-לקטאם. בנוגע להישנות, יחס הסיכון עמד על 1.30 עבור Trimethoprim-Sulfamethoxazole ו-1.08 עבור תרופות ממשפחת ביתא-לקטאם.

החוקרים כותבים כי בהשוואה ל-Clindamycin, הטיפול ב-Trimethoprim-Sulfamethoxazole ותרופות ממשפחת ביתא-לקטאם לוו בסיכון מוגבר לכשלון טיפול והישנות.  הקשר הנ”ל היה בולט יותר לאחר פרוצדורות לניקוז הזיהום.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים ממחקר שכלל קרוב ל-50,000 ילדים עם היארעות זיהומי עור ורקמה רכה, מעלה שאלה בנוגע למקומו של Trimethoprim-Sulfamethoxazole בטיפול בזיהומים מוגלתיים של העור ורקמה רכה באזורים בהם שכיחות גבוהה של MRSA הנרכש-בקהילה ועמידות נמוכה ל-Clindamycin. עם זאת, תרופות ממשפחת ביתא-לקטאם עדיין יעילות בטיפול בזיהומים לא-מוגלתיים.

Pediatrics. Published online August 15, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה