האם סקר ממוגרפיה תורם לירידה בתמותה מסרטן השד? (מתוך BMJ)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר בריטי חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת BMJ עולה כי בדיקות סקר על ידי ממוגרפיה לא בהכרח אחראיות על הירידה בתמותה מסרטן שד. החוקרים מאמינים כי רב הירידה בתמותה נובעת משיפור בטיפול בסרטן השד.

במחקר זה בדקו החוקרים שיעור תמותה מסרטן שד כתלות בבצוע בדיקות סקר בקרב 3 זוגות מדינות שכנות באירופה: הממלכה המאוחדת (United Kingdom ) מול אירלנד, הולנד מול בלגיה ופלנדריה (איזור בלגי דרומית להולנד), ושוודיה מול נורבגיה. בזוגות מדינות אלה קיימים שרותי בריאות דומים ושיעור דומה של גורמי סיכון לסרטן שד, אך המלצות לסקר על ידי ממוגרפיה נכנסו לתוקף בפער של 10-15 שנים בין כל שתי מדינות מזווגות.

החוקרים מצאו כי משנת 1989 עד 2006 שיעור התמותה מסרטן שד בצפון אירלנד (הממלכה המאוחדת) ירד ב-29%, באירלנד ב-26%, בהולנד ב-25%, בבלגיה ב-20%, בפלנדריה ב-25%, בשוודיה ב-16% ובנורבגיה ב-24%. החוקרים מצאו כי מגמות הירידה בתמותה מסרטן השד היו דומות בין זוגות המדינות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מגמת הירידה בתמותה מסרטן שד לא נמצאה קשורה לזמן שבו הוכנסו הנחיות סקר על ידי ממוגרפיה. על כן מציעים החוקרים כי בדיקת סקר זו לא שיחקה תפקיד משמעותי או ישיר בירידה בתמותה מסרטן השד.

BMJ. July , 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה