דיון בנושא חיסון ילדים וסרוב הורים לחסן את ילדיהם (מתוך כנס NMA)

מאת ד”ר אולה קראסיק

נושא החיסונים עלה בכנס השנתי של האיגוד הרפואי הלאומי (National Medical Association ), ובאופן ספציפי עדכון חיסוני ילדים. חיסונים מגנים הן על הפרט והן על כלל האוכלוסיה. אולם, הורים רבים מחליטים לא לחסן את ילדיהם, וכך מעלים את הסיכון של הילדים להדבק במחלות וכן את סיכון ההדבקה של אחרים דרך איבוד חיסון העדר.

תוכניות חיסון הצליחו למגר 93-100% ממחלות ילדות רבות בארצות הברית. בשלב זה ההארעות של מחלות ילדות רבות הנמנעות על ידי חיסונים נמוכה מהארעות תופעות לוואי של החיסונים. על כן, הורים עשויים להתמקד יותר בנושא תופעות הלוואי ולשכוח את ההשפעה המגנה של חיסונים.

חוקים המחייבים חיסון ילדים על מנת להרשם לבתי ספר ומעונות יום נחקקים ברמת המדינה בארצות הברית. אולם, בכל מדינה קיימות אפשרויות לקבל פטור מחיסון על בסיס רפואי, דתי ואו פילוסופי. אמנם השיעור הכולל של סרוב חיסון ילדים על ידי הורים הינו נמוך יחסית, כ-10% מההורים מסרבים או דוחים לפחות חיסון אחד מתוכנית החיסונים המומלצת. קיימים איזורים בארצות הברית בהם 1 מכל 4 ילדים אינו מחוסן כלל.

המומחים המציגים בכנס הציגו מפה של קולורדו אשר הדגימה חפיפה ישירה בין איזורים עם שיעור גבוה של סרוב חיסון ילדים לבין התפרצויות של מחלת השעלת (pertussis ). לפי המפה ניתן להניח כי סרוב החיסונים משחק תפקיד בהתפרצויות אלה.

המומחים מציינים כי הורים רבים חוששים מחיסונים בשל סיפורים אודות תופעות לוואי חמורות. באופן ספציפי חוששים ההורים מפני התפתחות אוטיזם אשר דווח בסמוך למתן חיסון MMR (או measles, mumps, rubella ). המומחים מסבירים כי הקשר בין חיסון MMR לבין אוטיזם הינו אקראי ככל הנראה, שכן החיסון ניתן סביב הגיל הטבעי של גילוי האוטיזם.

חשוב להבין את חששות ההורים ואת הסיבות לחששות אלה. בשנת 2005, כ-70% מההורים אשר סרבו לחסן את ילדיהם ציינו חששות בטיחות כסיבה לסרוב. סיבות נוספות כללו חשש מהעמסת יתר על מערכת החיסון ואמונה כי הילד לא נמצא בסכנה להדבקות במחלה ממנה מגן החיסון, או שהמחלה אינה מסוכנת.

גם הורים המחסנים את ילדיהם חוששים מפני תופעות לוואי אפשריות של החיסון. דווח אשר פורסם השנה הדגים כי רק 23% מההורים ציינו כי אינם חוששים מתהליך חיסון הילד. ההורים האחרים ציינו חששות דומות לאלה של הורים שסרבו לחסן את ילדיהם, כמו גם חשש מפני כאב, עודף חיסונים בביקור אחד, חום, והפרעות למידה (כולל אוטיזם).

המומחים מציינים כי מערכת הרפואה יכולה להשתפר בחינוך ההורים אודות אפשרויות בחירה והסיכונים הכרוכים בחיסון הילדים. רופאים רבים משנים את תוכנית החיסונים על מנת להוריד את רמת החרדה של ההורים, אך זהו נושא שנוי במחלוקת.

National Medical Association (NMA) 2011 Annual Convention and Scientific Assembly

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה