דימות בעזרת MDCT יעיל בזיהוי שברים בצלעות ובעצם החזה לאחר החייאה, כמו גם בזיהוי סיבוכים על רקע שברים אלה (מתוך Resuscitation)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Resuscitation עולה כי דימות בעזרת CT מסוג MDCT נמצא יעיל בזיהוי שברים בצלעות ובעצם החזה לאחר החייאה, כמו גם זיהוי סיבוכים הנובעים משברים אלה.

במבוגרים אשר עוברים החייאה (cardiopulmonary resuscitation CPR ) הכוללת עיסויי לב, נפוץ לראות שברים בצלעות ובעצם החזה. במחקר זה השוו החוקרים ממצאים של נזק לבית החזה לפי multidetector CT (או MDCT , כלומר CT עם מערך גלאים דו-מימדי לעומת CT רגיל שבו מערך הגלאים הינו לינארי) לעומת צילום חזה רגיל במטופלים לאחר CPR .

במחקר זה השתתפו 40 מטופלים לאחר CPR בשל דום לב לא טראומטי. החוקרים העריכו את ממצאי MDCT במטופלים אלה בשאלת נזק לבית החזה והשוו תוצאות אלה לממצאי צילומי חזה.

תוצאות MDCT הדגימו שברים בצלעות ב-26 (65%) מטופלים ושברים בעצם החזה ב-12 (30%) מטופלים. לעומת זאת, צילומי חזה זיהו רק 10 מטופלים עם שברים בצלעות. ב-25 מתוך 26 המטופלים עם שברים בצלעות, השברים נמצאו בצלעות מרובות (עד 13 שברים). ב-18 מהמטופלים השברים היו דו-צדדיים. מרבית השברים היו בקיר הקדמי של בית החזה. סך של 6 מטופלים סבלו מסיבוכים הקשורים בשברים בצלעות (pneumothorax במטופל אחד, נזק לוריד subclavian במטופל אחד, המטומה בדופן בית החזה ב-4 מטופלים). השברים בעצם החזה ארעו בעיקר בשליש האמצעי והתחתון של גוף עצם החזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שברים בצלעות ובעצם החזה הינם סיבוך נפוץ במטופלים אשר עברו החייאה הכוללת עיסויי לב. דימות עם MDCT נמצא יעיל יותר להערכת הנזק לבית החזה לאחר החייאה בהשוואה לצילומי חזה רגילים. כמו כן, MDCT נמצא יעיל בזיהוי סיבוכים הקשורים בשברים.

Resuscitation 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה