ירידה בצפיפות עצם נפוצה במטופלים עם טרשת נפוצה כבר בשלבי המחלה המוקדמים (מתוך Neurology)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Neurology עולה כי במטופלים עם טרשת נפוצה (multiple sclerosis MS ) בשלבים מוקדמים קיים איבוד צפיפות עצם המתבטא בתמונה של אוסטאופניה ואוסטאופורוזיס.

ידוע כי במטופלים עם MS ממושך קיים שיעור גבוה של אוסטאופורוזיס. במחקר case-control זה בדקו החוקרים צפיפות עצם (bone mineral density BMD ) של מטופלים עם מחלה מוקדמת ללא מוגבלות או עם מוגבלות קלה. במחקר השתתפו 99 מטופלים עם אבחנה חדשה של MS או clinically isolated syndrome (CIS) , כלומר ארוע נוירולוגי המתאים לתמונה של demyelination , אך לא עונה על הקריטריונים לאבחנה של MS . בקבוצת ביקורת השתתפו 159 משתתפים תואמי גיל, מין ומוצא.

החוקרים מדדו צפיפות עצם של המשתתפים על ידי dual-energy x-ray absorptiometry של צוואר עצם הירך, עצם האגן, חוליות מותניות, כלל הגוף ורדיוס דיסטלי לא דומיננטי.

החוקרים מצאו כי מעל 50% מהמטופלים הדגימו תמונה של אוסטאופניה (T score בין -2.5 לבין -1.0 ) או אוסטאופורוזיס (T score של -2.5 או פחות) באיזור שלדי אחד לפחות. לעומתם, 37.1% מקבוצת הביקורת הדגימו ממצאים אלה (P=0.034 ). לאחר תקנון לגורמים מבלבלים אפשריים מצאו החוקרים כי T score של עצם הירך, עצם האגן, והחוליות המותניות של המטופלים היה נמוך באופן מובהק מזה של משתתפי הביקורת (P=0.023 עבור עצם הירך, P=0.039 עבור עצם האגן, P=0.026 עבור החוליות המותניות).

החוקרים מסכמים וכותבים כי גם בשלבים המוקדמים של מחלת טרשת נפוצה נראה ירידה במסת העצם. תמונה זו יכולה להיות מוסברת על ידי אטיולוגיה דומה של MS ושל אוסטאופורוזיס. החוקרים מציינים כי ממצאים אלה מעלים את הצורך למעקב וטיפול פעילים בבריאות העצמות במטופלים עם MS , החל מהשלבים המוקדמים.

Neurology. 2011;77:151-157

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה