זריקות NSAID מול זריקות סטרואידים בטיפול בכאב כתפיים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AOSSM)

בכנס השנתי מטעם ה-AOSSM (American Orthopaedic Society for Sports Medicine) דיווחו חוקרים כי זריקה בודדת של Ketorolac, תרופה ממשפחת ה-NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs), נמצאה עדיפה על זריקות סטרואידים בטיפול בתסמונת התפס של הכתף (Impingement Syndrome).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לזריקות סטרואידים מספר תופעות לוואי, כולל קרע של הגיד, אטרופיה תת-עורית ושיניים בסחוס המפרקי. מחקרים קודמים מצאו כי גם זריקות NSAID הן יעילות בטיפול בחולים אלו.

במטרה לערוך השוואה בין שתי הגישות, ערכו החוקרים מחקר שכלל 48 חולים שאובחנו עם תסמונת תפס מבודדת של הכתף. כל המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בזריקה בודדת של 6 מ”ל שכללה 1% לידוקאין עם אפינפרין ו-Triamcinolone במינון של 40 מ”ג, או 6 מ”ל שכללה 1% לידוקאין עם אפינפרין ו-Ketorolac במינון 60 מ”ג.

החוקרים העריכו את השיפור באמצעות מדד University of California Los Angeles Shoulder Assessment Score, ומהתוצאות לאחר ארבעה שבועות עלה כי בשתי הקבוצות חלה עליה בטווח התנועה והטבה בכאב.

עם זאת, השיפור הממוצע במדד להערכת השיפור עמד על 7.15, בהשוואה ל-2.13 בלבד בקבוצת הטיפול בסטרואידים (p=0.03). בקבוצת המטופלים ב-NSAID נרשמה עליה בכוח כיפוף קדימה (0.26 עם NSAID לעומת 0.07- עם סטרואידים, p=0.04) ושיפור בשביעות הרצון של המטופלים ב-NSAID בהשוואה לסטרואידים.

מהתוצאות עולה כי בשתי הקבוצות חלה תגובה מיידית טובה. עם זאת, רק בקבוצת המטופלים ב-NSAID נרשמה תגובה ממושכת.

שני יתרונות עיקריים ל-NSAID כוללים העדר דיווחים אודות אטרופיה של הרקמה או נזק לסחוס, והעדר מגבלת תדירות במתן הזריקות.

החוקרים מוסיפים כי זריקות Ketorolac אינן חסרות כל תופעת לוואי. זריקות אלו עשויות להוביל לדימומים, ויש להבטיח כי התפקוד הכלייתי תקין בטרם התחלת הטיפול. בנוסף, חולים לא יכולים לקבל טיפול פומי ב-NSAID בזמן טיפול בזריקות, לכן ישנן גם חסרונות מסוימים. אין להשתמש בטיפול בחולים עם כיב קיבה, ולא ברור לחלוטין אם במינונים גבוהים הנזק לשרירים המסובבים של הכתף גדול או קטן יותר מהנזק עקב טיפול בסטרואידים.

American Orthopaedic Society for Sports Medicine (AOSSM) 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה