ההשפעה של שימוש ארוך-טווח ב-Ketamine על תפקוד השלפוחית וכאב אגני (J Urol)

ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of Urology עולה כי שימוש קבוע ולאורך-זמן בתרופה Ketamine עשוי להשפיע על תפקוד שלפוחית השתן, ולהוביל להתפתחות תסמינים מטרידים, דוגמת דחיפות וכאב אגני. התסמינים עשויים להימשך עד שנה ויותר לאחר הפסקת השימוש ב- Ketamine.

במדינות רבות חלה עליה בשימוש לרעה ב- Ketamine ושימוש חוזר נקשר עם בעיות נוירו-קוגניטיביות דוגמת הלוצינציות והפרעה בזיכרון, הפרעה בריכוז. כמו כן, התרופה עשויה להוביל ליתר לחץ דם.

בשלוש השנים האחרונות פורסמו לפחות חמישה דיווחים אודות קשר בין שימוש קבוע ב- Ketamine ובין תסמיני דרכי השתן התחתונות, כולל דיסאוריה, תכיפות, דחיפות, בריחת שתן והמטוריה, לעיתים קרובות עם דלקת של אפיתל שלפוחית השתן, נאו-וסקולריזציה ודימום מפטכיות.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון להערכת תסמיני דרכי השתן התחתונות במתבגרים ומבוגרים צעירים המשתמשים ב- Ketamine.

במסגרת המחקר נשאלו 66 משתתפים בגילאי 13-25 שנים (גיל ממוצע של 18 שנים), עם היסטוריה של שימוש ב- Ketamine. תפקוד דרכי השתן התחתונות נקבע על-בסיס שאלון PUF (Pelvic pain, Urgency, and Frequency), כמו גם בדיקות להערכת זרם השתן ובדיקת אולטרה-סאונד.

53 משתתפים הודו כי נטלו Ketamine כאשר שלושה הכחישו כי נטלו אי-פעם את התרופה. הנתונים אודות 10 משתתפים לא היו מלאים.

בעת המענה לשאלון, 36 נשאלים נטלו בהווה Ketamine ו-31 מסרו מידע אודות משך השימוש ב- Ketamine. מבין אלו, 26% נטלו את הסם במשך למעלה מארבע שנים, 36% השתמשו במשך 2-4 שנים, 32% השתמשו במשך 1-2 שנים ו-6% במשך פחות משנה.

המשתמשים הפעילים ב- Ketamine צרכו בממוצע 12.5 גרם בשבוע, עם שונות נרחבת ושימוש שבועי מקסימאלי של 64 גרם.

החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים שנטלו Ketamine שלוש פעמים בשבוע, או יותר, תועד קשר עם הפרעה ניתנת למדידה בתפקוד דרכי השתן התחתונות. בפרט, זוהה קשר משמעותי בין רמת השימוש ובין נפחי התרוקנות קטנים יותר.

מבדיקות אולטרה-סאונד עולה כי שכיחות הידרונפרוזיס עמדה על 25% בקרב המשתמשים הפעילים ב- Ketamine לעומת 5% מאלו שלא נטלו Ketamine.

מדדי שאלון PUF היו גבוהים יותר משמעותית (גרועים יותר) בקרב אלו שנטלו Ketamine במשך למעלה משנתיים, בהשוואה לאלו שהשתמשו בסם תקופה קצרה יותר. המדדים היו טובים יותר עם הימנעות ממושכת יותר מהסם. בקרב אלו שנמנעו מהסם במשך שנה אחת, מדדי שאלון PUF היו נמוכים יותר משמעותית (טובים יותר) ונפחי ההתרוקנות היו גבוהים יותר, בהשוואה למשתמשים פעילים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שימוש קבוע ב- Ketamine למשך תקופות ממושכות צפוי להשפיע לרעה על הבריאות הגופנית והנפשית.

J Urol. 2011;186:610-614

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה